Ny bok:  Sveriges entreprenöriella ekosystem

Ny bok: Sveriges entreprenöriella ekosystem

Hur mår det svenska, entreprenöriella ekosystemet? Vilka aktörer, organisationer och nätverk är tongivande? Och vilka politiska insatser skulle kunna få maskineriet att fungera bättre? I den nya boken ”Sveriges entreprenöriella ekosystem – Företag, akademi, politik” ryms många olika perspektiv på de stora frågorna.

Entreprenöriella ekosystem är ett begrepp som hörs allt oftare, både i forskningen och i den allmänna debatten. Företagen, akademin och politiken har viktiga roller i ett sådant ekosystem. Det tar den nya antologin ”Sveriges entreprenöriella ekosystem – Företag, akademi, politik” (ESBRI, 2016) fasta på.

De 32 författarna är ledande företrädare från näringslivet, akademin och policysfären. Några av de medverkande är Mats Benner, Karin Berglund, Pontus Braunerhjelm, Magnus Henrekson, Bo Rothstein, Madelene Sandström, Elisabeth Sundin och Karl Wennberg. I boken samsas ny kunskap med konkreta råd till företagare och politiker. Här diskuteras frågor som: Hur stödjer vi bäst innovationsprocesser? Hur tränar vi företagare för att växa? Hur kan akademin och näringslivet samverka? Och hur bör framtidens universitet se ut?

I ”Sveriges entreprenöriella ekosystem” kan man också läsa om ett kämpande, svenskt medicintekniskt företag, om hur tonsättare får betalt för sina verk, om det svenska akademiska systemets fördelar och tillkortakommanden, om hur man kan ”jamma” fram kreativitet i sin organisation, och om hur nationalekonomin som ämne skulle se ut om Entreprenören fick en plats i modellerna.

Redaktörerna Maureen McKelvey och Olof Zaring är båda verksamma vid Institutet för innovation och entreprenörskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Boken lanserades under ett seminarium i Stockholm 15 juni, där redaktörerna och flera av författarna medverkade. Presentationerna kommenterades av Penilla Gunther (KD), näringsutskottet, Betty Malmborg (M), utbildningsutskottet, Göran Marklund, ställföreträdande generaldirektör Vinnova, och Jennie Nilsson (S), ordförande näringsutskottet.

Boken kan laddas ned i sin helhet eller som enstaka kapitel från www.esbri.se/ekosystemet

Intervjuer och recensionsexemplar: Jonas Gustafsson, jonas@esbri.se, 0708-99 55 60