Vad får dig att känna dig trygg?

I sommar samarbetar Eslövs folkhögskola med den ideella organisationen CISV som anordnar ett så kallat IPP - International People’s Project. CISV är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation med målsättningen att skapa en fredligare värld. Under en vecka kommer Eslövs folkhögskolas deltagare på de studiemotiverade kurserna och etableringskursen möta ungdomar från tio olika länder för att arbeta i workshops med tema "Vad får dig att känna dig trygg?".

- Att öppna skolan för besök från hela världen för att arbeta tillsammans med lokala frågor berikar både oss och de ungdomar som kommer till Sverige för att delta i International Peoples Project, säger Elin Persdotter, pedagog på Eslövs folkhögskola och samordnare av International People´s Project i Eslöv.

- Syftet med IPP är att skapa lokala projekt som ger deltagarna möjlighet att lära sig mer om sig själva och andra, samtidigt som de engagerar sig för samhällets utveckling där projektet genomförs, fortsätter Elin. Samarbetet innebär att människor från flera olika länder med varierande språkkunskaper i åldrarna 11 och uppåt ska hitta olika kreativa sätt för att samarbeta.

- Parallellt med projektsamarbetet här på Eslövs folkhögskola kommer Fryshuset i Malmö också arbeta med ungdomarna från CISV, berättar Julia Jóo, pedagog på Eslövs folkhögskola. Våra workshops kommer sedan att utmynna i en kreativ utställning på Fryshuset i Malmö den 16 juli.

• Vuxenutbildning

• Eslöv

Sedan 1897 har Eslövs folkhögskola varit en källa till kunskap för hela samhället. Skolans huvudman är en garantiförening som är politiskt och religiöst obunden och som utser skolans styrelse. I folkhögskolans pedagogiska tradition finns en öppenhet som i mer än ett sekel lockat till sig människor med alla typer av bakgrunder, erfarenheter och livsåskådningar.

Ulrika Gleisner

Presskontakt Rektor 0413-663 01