Everysport lanserar spelutvecklingsbolag inom Fantasy Sports och Social Sports Gaming

I somras förvärvade Everysport Fantasy Sports-bolaget Guldfemman AB med produkterna Guldfemman och Säsongstipset. Everysport som tidigare också hade managerspelet Coachen har nu slagit samman produkterna till en gemensam spelutvecklingsplattform och byter namn på Guldfemman AB till Perfect Play Gaming AB (www.perfectplaygaming.com). Strategin är att på befintlig plattform utveckla spel mot en bred konsumentmarknad riktat mot mobila plattformar. Affärsmodellen kommer vara ”free-to-play” med reklamfinansierade intäkter, licensförsäljning av spelen till andra mediabolag samt på sikt erbjuda spel med vinster och möjligheter till vadslagning. Bolaget har redan idag fyra produkter lanserade med över 50 000 registrerade användare inom hockey och fotboll.

Som första nya produkt på plattformen lanserades Tipsduellen (tillfällig adress sm.sasongstipset.se/shl-host-2016) i samarbete Hockeysverige.se. Under närmaste månaderna lanseras tillsammans med Svenskafans.com ett 40-tal liga- och lagspecifika tipsspel samt nya spel inom golf och trav. Produkterna kommer att lanseras både på den svenska och norska marknaden.

”Utveckling av Perfect Play Gaming ligger i linje med Everysports tillväxtstrategi att skapa nya konsumentintäkter.”

”Fantasy Sports, managerspel och Social Sports Gaming är en starkt växande spelform både som ren underhållning och som spel med vinster. Då Everysport dagligen möter det stora flertalet sportfans inom fotboll, hockey, golf och trav genom våra egna webbsajter samt samlar och hanterar sportdata så har vi den räckvidd och distribution som krävs för att lansera många spännande sportspel. Everysport har idag ca 2 miljoner unika besökare på sina sportsajter varje vecka.” säger VD Gustaf Karling.

Online Fantasy Sports är den ledande formen av online sportspel i USA och omsätter idag miljarder dollar årligen. Spelen går oftast ut på att man tar fram ett eget lag av spelare som baserat på sina sportsliga prestationer under säsongen får poäng. Man spelar sedan mot andra över en hel säsong eller kortare perioder. Spelen är drivna av statistik och aktuell sportinformation. Globalt ledande bolag inom området är bland annat Yahoo Sports (http://sports.yahoo.com/fantasy/), Draft Kings (http://draftkings.com) och Fan Duel (http://fanduel.com).

Everysport har valt att lansera Perfect Play Gaming som ett fristående bolag för att synliggöra satsningen, skapa större möjligheter till att förvärva bolag inom sektorn samt ta in externt kapital efter behov och skapa förutsättningar för att rekrytera nyckelpersoner.

Gustaf Karling, VD, Everysport Media Group

E-post: gustaf@esmg.se

Tel: +46 070-7662680

Webb: www.esmg.se

• everysport
  • perfect play gaming
  • fantasy
  • manager spel
  • coachen
  • guldfemman
  • säsongstipset

Everysport Media Group (ESMG) är det snabbast växande bolaget i Sverige inom sportmedia och sportteknologi. Vill du kommunicera med målgrupper inom fotboll, hockey, golf eller tennis så hittar du dem hos oss.

Vi äger, driver och/eller säljer för de främsta digitala sajterna inom respektive sport såsom Svenskafans.comFotbolldirekt.seGolfing.seHockeysverige.seEliteprospectsFanTVTennissverige m.fl.

Via vårt affärsområde Mediaservices samlar vi in och publicera sportresultat till de flesta andra medier i Sverige.