Everysport utvecklar digital affär med Svenska Spel och ATG

Everysport Media Group är Sveriges ledande leverantör av tips- och spelinformation till Svenska Spel och ATG. Everysport har knutit nya samarbeten med dessa parter kring digitala spelombudstjänster till Everysports sajter Fotbolldirekt, Hockeysverige, Eliteprospects etc. Dessa digitala spelombudstjänster som idag omsätter ca 1,5 mkr beräknas fördubblas med detta samarbete under 2017.

Everysports grundaffärsmodell är annonsintäkter. Everysports strategi är att växa med att erbjuda slutkundsprodukter till de 2 miljoner besökare som Everysport har på sina sportnyhetssajter. Everysport förvärvade därför under 2016 ett flertal bolag med produkter inom speltips, spelanalyser och online fantasy spel.

“Everysports dotterbolag DMH har sedan länge varit leverantör till Svenska Spel och ATG av speltips och spelinformation. Det är därför väldigt kul att efter samgåendet med Everysport utveckla befintligt samarbete med dem till ännu mer digitala tjänster. Genom dessa samarbeten ser vi en kraftigt ökad försäljning av Svenska Spel och ATGs produkter via våra kanaler.” säger Hannes Andersson affärsområdeschef på Everysport Media Group.

Everysport har nu knutit ett samarbete med Svenska Spel som avser digitala spelombud - så kallat externt spelombud. Via de webbsidor som Everysport driver kommer Svenska Spel-relaterat innehåll att publiceras med direktlänkning till spelobjekt. Detta innebär allt från oddsutbud i anslutning till redaktionellt innehåll, till integrering av spelverktyg och informationstjänster på webbsidor som FotbollDirekt, HockeySverige, Eliteprospects m. fl. Den av Everysport nyligen förvärvade koncernen DMH har sedan tidigare ett flerårigt samarbete med Svenska Spel som digitalt och externt spelombud, som omsatt ca 1 miljon kr per år. Ett samarbete som nu utvecklas och fördjupas, samt förväntas dubbleras i omsättning.

Everysport har även förlängt och utökat sitt samarbete med ATG kring leverans till ATGs spelombud, bevakning av ATGs internationella utbud samt engelskspråkigt innehåll för perioden 2017/18. Under året lanserade ATG en tjänst där spelombud kunde sälja andelsspel i digitalmiljö, via tjänsten “Tillsammans”. Ett avtal slöts omgående mellan Everysports dotterbolag DMH och ett spelombud, vilket innebar att den ledande andelsspel-sidan www.andelstorget.se lanserades. En rad profiler och varumärken inom travet knöts till sajten, som under året upplevt kraftig tillväxt. I och med lanseringen av V86-andelar i november (V75 fanns från start) har utbudet växt, vilket även gäller för medlems- och besöksantalet på sajten. Under november månad har arbetet med att integrera andelsspelförsäljningen på Everysport övriga sajter inletts, däribland på HockeySverige och Eliteprospects. Andelstorgets omsättning är under 2016 ca 500 000 kr, en omsättning som nu förväntas växa med 150% under 2017.

Gustaf Karling, VD, Everysport Media Group

E-post: gustaf@esmg.se

Tel: +46 070-7662680

Webb: www.esmg.se

• everysport
  • dmh
  • andelstorget.se
  • svenska spel
  • atg
  • fotbolldirekt
  • hockeysverige
  • eliteprospects

Everysport Media Group är ett sportmedia och sportteknologiskt bolag. Everysport Media Group äger och driver ett flertal av de främsta digitala sport- och speltipssajterna inom fotboll, ishockey, golf, tennis och trav med varumärken som Svenskafans.com, Fotbolldirekt.se, Hockeysverige.se, Travtjänsten, Sporttjänsten, Eliteprospects.com, Golfing.se m fl. Via vårt affärsområde Mediaservices samlar vi in och förmedlar sportdata till de flesta medier i Sverige.