Nyhet -

Essilor gör nu framtidens teknologi för progressiva glas tillgänglig för allt fler

Med progressiva glas i Varilux E-serien, har Essilor gjort den mest avancerade, individuella slipteknologin tillgänglig för fler kunder. ”Swim Control” minskar den så kallade ”gungeffekten” med 50 % för dem som använder progressiva glasögon. Detta ger färre trötta och ansträngda ögon, markant bättre komfort och en mer naturlig syn.

Enligt en studie upplever 9 av 10 glasögonanvändare att gungeffekten är det största hindret när de skall vänja sig vid sina progressiva glasögon.* "Gungeffekten ger en känsla av att omgivningen rör sig upp och ner med yrsel eller ansträngda ögon som resultat. Det är exakt detta den nya ”Swim Control”-teknologin i Varilux E-glasen åtgärdar", säger Hugo Schunnesson från Essilor och fortsätter: ”Swim Control”använder Essilors S digital surfacing-teknologi. Den förfinade digitala sliptekniken ger upp till fem gånger högre precision vid slipning av glasets yta och gungeffekten minskar med 50 %. För glasögonbäraren betyder detta ett glas med betydligt bättre komfort, enklare anpassning och en mer naturlig syn.”

Varilux E-serien är ett nytt progressivt glas i mellansegmentet, som tack vare den nyutvecklade teknologin och den förfinade digitala slipningen minskar gungeffekten med 50% jämfört med de progressiva standardglas som finns på marknaden i dag.

Med Varilux E får fler kunder nytta av den mest avancerade sliptekologin. Alla ska ha möjlighet att obehindrat växla mellan att läsa en bok och se undertexterna på TV med samma glasögon. Eller obehindrat kunna spela i en tennismatch där bollen rör sig snabbt och samtidigt ha fullständig kontrast när de kör bil hem på natten.

* 88% av användarna upplever att gungeffekten är den största olägenheten när de skall vänja sig vid progressiva glasögon. Ipsos kvantitativ studie - Storbritannien 2012, presbyoper som tidigare inte haft progressiva glasögon.

Varilux E marknadsförs av Essilor. Forbes Magazine har rankat Essilor som det mest innovativa optiska företaget. Sedan Varilux-glaset lanserades 1993 har det sålts mer än 100 miljoner glas över hela världen. Mer än 500 forskare driver utvecklingen, så Varilux är fortfarande världens mest avancerade progressiva glas.