Rund, intelligent, energieffektiv: LED-armaturer i serien ELLEN med inbyggd sensorteknik

Oavsett om det handlar om kontorsbyggnader, skolor eller sjukhus så gäller samma sak för genomgångsutrymmena som för enskilda rum: Belysningen står ofta på hela dagarna även när det inte behövs, vilket leder till onödig energiförbrukning. Med LED-armaturerna i serien ELLEN presenterar ESYLUX en lösning på problemet.

Tålig utsida och smart insida

De runda armaturerna för vägg eller innertak rymmer mycket intelligens bakom den välvda, opalvita spridningslinsen: En högfrekvensrörelsedetektor med inbyggd ljussensor. Ljuset tänds bara när det är människor i närheten och den omgivande belysningen inte räcker till, sedan släcks det automatiskt igen. Med ett bevakningsområde på 360° och en räckvidd på 10 eller 22 meter beroende på om de är vägg- eller takmonterade. Dessutom kan efterlystiden och ljusvärdet ställas in stegvis med Dip-brytare för att anpassas efter omgivningen. Lång livslängd tack vare nollgenomgångskoppling som skonar reläer.

Lätta att nätkoppla för stora lokaler

Det är lätt att nätkoppla ELLEN-armaturer eftersom de har en förinstallerad ledningsdragning via en stickklämma. Upp till 40 armaturer kan kopplas ihop och ge en harmonisk och synkroniserad belysning även i stora lokaler. Armaturerna finns även utan inbyggd sensorteknik. Om det behövs ett pålitligt skydd mot inträngande substanser, till exempel i sanitetsutrymmen, finns det även varianter med skyddsklass IP44.

Även det höga ljusutbytet på 100 lm/W vid en livslängd på 50 000 timmar bidrar till armaturernas höga energieffektivitet. Beroende på utförande lyser de med en färgtemperatur på antingen 3 000 eller 4 000 Kelvin och har en ovanligt bra färgåtergivning på mindre än 3 MacAdam-ellipser. Även flimmernivån håller högsta klass och ligger på under 3 procent. Armaturerna är 300 mm i diameter och med slagstyrka IK07 är de väl utrustade för att så emot mekaniska inverkningar.

• ellen
  • energibesparing