Synergi av automation och ljus: ESYLUX på Light + Building-mässan 2016

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 11:55 CET

Human Centric Lighting är ett huvudämne på Light + Building-mässan 2016. Det är inte konstigt när den biologiskt aktiva belysningen spås strålande framtidsutsikter från alla håll. Med SymbiLogic-tekniken har ESYLUX utvecklat en egen lösning som tillämpar denna belysningsform på ett extra energisnålt sätt och samtidigt möjliggör en bättre verkningskontroll. På Light+Building-mässan presenterar ESYLUX sina produktlösningar med SymbiLogic för första gången på en stor internationell scen.

Systemlösning med energieffektiv biodynamisk belysningUngefär så kan man karaktärisera de nya NOVA Quadro-satserna för infälld montering i innertak. De liknar satserna med samma namn från serien ALICE, men är optimerade för bekväm placering i gallermåttet i nedhängande innertak och därmed för den sannolikt vanligaste innertakskonstruktionen i icke-bostadshus. De NOVA Quadro-satserna är en systemlösning vars grund består av olika kombinationer av vardera fyra master- och slavarmaturer. Denna åstadkommer med hjälp av den inbyggda närvaro- och ljussensortekniken och ljushanteringen hos ESYLUX Light Control antingen en klassisk närvaro- och dagsljusberoende konstantljusreglering – eller så skapar de det biologiskt aktiva ljuset med tillverkarens SymbiLogic-teknik. Även här används även det infallande dagsljuset med hjälp av sensortekniken, vilket ökar energieffektiviteten, möjliggör en exakt ljusstyrkereglering och därigenom samtidigt även en bättre kontroll av den biologiska ljuseffekten. Med hjälp av flera inbyggda DALI-gränssnitt går det att komplettera satserna med upp till 100 ytterligare armaturer eller kombinera med andra satser. Det är även möjligt att koppla in DALI-omkopplaren från ESYLUX för närvaroberoende omkoppling av konventionell utrustning. Installationen av själva satsarmaturerna görs via enkel Plug-and-play.

Designgolvlampan PRANA+ nu även i E-huset hos ZVEHEn annan central beståndsdel i ESYLUX-presentationen är serien PRANA+, vars golvlampa med ICONIC AWARD för Interior Innovation 2016 redan i förväg har fått ett första designpris. Golvlampan kommer på Light + Building-mässan dessutom att vara en fast beståndsdel i E-huset hos ZVEH (Zentralverbandes der Deutschen Elektro- und Informationstechnischen Handwerke, centralförbundet för tyska elektro- och informationstekniska hantverk). För arkitekter och projekterare, som vill ta reda på mer om samspelet mellan sensorteknik och belysning och fördelarna även för ett biologiskt aktivt arbetsljus, håller Dr. C. Claudius J. Noack, chef för ljusutveckling hos ESYLUX ett föredrag på ZVEH:s arkitektforum den 17:e mars (på tyska).

Specialpresentation på det öppna torget AgoraESYLUX presenterar sig denna gång inte bara med ett stånd inom mässområdet automation, utan dessutom med en specialinstallation på det öppna torget Agora vid hall 3 – alltså direkt inom området ljus. På så sätt vill man på ett ännu bättre sätt demonstrera fascinationen med Human Centric Lighting och andra möjligheter med intelligent ljusstyrning för de många besökarna. I ett speciellt ljusrum vid huvudståndet liksom även i ett mobilt ljusrum på det öppna Agora-torgets yta kan besökarna vid behov även få uppleva personliga demonstrationer. ESYLUX råder dig att anmäla dig i god tid på företagets egen hemsida.

Intresserade kan uppleva ESYLUX-nyheterna och -produktvärldarna på Light+Building-mässan i hall 11.1, stånd D32, samt på det öppna torget AGORA i området AG.0.A20. Även på den särskilda verkstadsgatan för de som ska utbildas är tillverkaren som alltid närvarande: I hall 9.1, stånd D22.

Kommentarer (0)