Allt i en försäkring bra stöd när chefen får nya krav på sig

Från och med den 31 mars ställs nya krav på dig som är arbetsgivare eller chef när Arbetsmiljöverket förtydligar ansvaret för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Euro Accidents försäkringar och tjänster kan ge rätt verktyg.

Arbetsmiljöverket vill ändra på utvecklingen där att fler blir sjuk på jobbet på grund av sociala och organisatoriska faktorer. Den 31 mars 2016 träder därför deras nya föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) i kraft.

Sedan tidigare finns arbetsmiljölagen med de allmänna kraven och en föreskrift om systematiskt arbetsmiljöarbete. Men den nya föreskriften ska hjälpa till att skapa tydligare regler som gör det lättare för arbetsgivare och chefer att göra rätt.

– Föreskriften ställer helt nya krav och många företag vet inte riktigt hur de ska arbeta med de här frågorna. Ofta saknas både tid och kunskap att sätta sig in i vad som gäller och att införa nya rutiner, säger Therese Leijonhufvud, produktchef Hälsa & Sjukvård på Euro Accident.

Den nya föreskriften lägger framförallt stor vikt på det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Chefer och arbetsledare ska till exempel ha kunskaper om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling.

– Hälsoförsäkringen Friska Företaget som vi skapade för några år sedan kan fungera som ett stöd för många företag och chefer. Med både förebyggande och efterhjälpande tjänster i en och samma försäkring ger vi förutsättningar för att arbeta systematiskt och långsiktigt med hälso- och arbetsmiljöarbetet och medarbetarnas hälsa, säger Therese Leijonhufvud.

Euro Accidents försäkringar och tjänster tecknas via de flesta försäkringsförmedlare i Sverige.