Plånboken och miljön förändrar européernas körvanor

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 13:55 CET

Det är i huvudsak två faktorer som spelat in då europeiska bilförare väljer att lämna bilen hemma: plånboken och miljön. Precis som förra året är det bilförarna i Frankrike (94 procent) och Portugal (93 procent) som har förändrat sina körvanor mest på grund av kostnaderna i jämförelse med Europa som helhet. Miljön påverkar också bilisterna då det precis som förra året visar att 82 procent av respondenterna förändrat sina vanor av miljöskäl.

Hyrbil ­– ett attraktivt alternativ till ägande

En ny trend som framgår i undersökningen där över 6000 personer i sju länder tillfrågats är att förarna förändrat sin relation till bilen. År 2009 svarade 62 procent av de tillfrågade att bilen är ett friare och oberoende alternativ jämfört med 58 procent i år. I toppen på denna nedåtgående trend placerar sig Storbritannien där 61 procent helt håller med om påståendet. Undersökningen visar också att det numera inte är lika viktigt att äga sin egen bil.

Om européerna inte skulle använda sin bil skulle majoriteten utnyttja lokaltrafiken men för enskilda resor var biluthyrning det populäraste alternativet. Av de hushåll som övervägt att enbart använda en bil skulle majoriteten istället använda sig av hyrbil, bilpooler och Self Servicestationer. För första gången ser alltså bilister i Europa ett mer attraktivt alternativ till att själva äga bilen.

Undersökningen visar att praktiska tjänster som underlättar uthyrningsprocessen som exempelvis mobilbokning eller betalning per timme eller minut skulle bidra till att 57 procent av européerna mer sannolikt skulle hyra en bil.

Hela undersökningen finns att ta del av på hemsidan www.europcar.com

Kort om Europcar
Europcar är Europas ledande biluthyrningsföretag och finns representerat med 190 000 bilar i 150 länder. I Sverige har Europcar 130 stationer och 5 400 bilar. Företaget är sedan 1997 kvalitetscertifierat enligt ISO 9001. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som genom sitt systematiska miljöarbete redan 1999 blev först i branschen att erhålla en ISO 14001-certifiering av DNV (Det Norske Veritas). För mer information, besök www.europcar.se och www.europcar.com