Carl-Johan Bergman och Stig Strand till Eurosport

Carl-Johan Bergman och Stig Strand blir nya experter på Eurosport och kommer bland annat att synas i kanalens nya höjdpunktsprogram "Vintersöndag", där Karin Frick är programledare.

Nyligen presenterades Per Elofsson som Eurosports nya expert. Nu får Elofsson under kanalens vintersändningar sällskap av två andra välmeriterade experter: Carl-Johan Bergman (skidskytte) och Stig Strand (alpint). Båda gör debut söndag 30 november då Strand hörs som expertkommentator under de alpina sändningarna från Aspen medan Bergman syns i studion i "Vintersöndag".

Carl-Johan Bergman lade i vintras skidskyttegeväret på hyllan efter 13 säsonger.

- Det har varit väldigt skönt med ett break från skidskyttet och kunnat satsa på att vara en bra farsa och make. I somras hade jag min första semester någonsin utan två dagliga träningspass. Det ska bli jättekul att jobba som expert under skidskyttesändningarna. Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter, till exempel försöka förklara varför man som tävlande ibland fattar riktigt dåliga beslut, säger Bergman.

Stig Strand är en folkkär expertkommentator med stor erfarenhet. På Eurosport kommer Strand att paras ihop med kanalens alpinkommentator Håkan Bergholtz.

- Det känns väldigt inspirerande att komma till Eurosport. Håkan har jag träffat många gånger, han är väldigt rutinerad och kunnig och jag ser fram emot att samarbeta med honom, säger Strand.

Karin Frick är programledare för "Vintersöndag", ett höjdpunktsprogram där hon och aktuella gäster blickar tillbaka på främst helgens vintersport men även andra aktuella tävlingar och mästerskap, såsom Grand Slam-tennis och Afrikanska mästerskapen i fotboll. Premiärprogrammet sänds 30 november 17.45 på Eurosport där Per Elofsson gör Frick och Bergman sällskap. Efter premiären kommer "Vintersöndag" ha en fast tid 19.30 på Eurosport 2.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eurosport och Eurosport 2 sänder från 8 världscuper, 14 världsmästerskap och 5 europeiska mästerskap under vintersportsäsongen 2014-15, sammanlagt över 800 timmars direktsändningar.

I år firar Eurosport att kanalen under 25 år varit ledande inom livesport.

Under 2014 har Discovery Communications, världsledande inom betal-tv, blivit majoritetsägare i Eurosport och därmed utökat mediaföretagets portfölj till att nå 2,7 miljarder abonnenter i över 220 länder och territorier.

Eurosportgruppen är ledande på sportunderhållning i Europa. Eurosport är den största Paneuropeiska tv-kanalen, den sänder på 20 språk och når 136 miljoner hushåll i 54 länder. Samma programinnehåll distribueras i HD på Eurosport HD. Eurosport 2 sänder till 73 miljoner hushåll på 18 språk till 51 länder. Eurosport 2 HD lanserades i augusti 2009. Eurosport Asia-Pacific når 16 länder i regionen och lanserade en HD-version 2011. Eurosports websiter rankas med sina 11 språkversioner som Europas främsta sportnätverk med 23 miljoner unika besökare per månad (comScore). Eurosport.coms gratisapp finns tillgänglig på 10 språk. Eurosportnews tillhandahåller sportnyheter från hela världen till hela världen. Eurosport Player, Eurosports web-TV-tjänst, sänder sport live och on-demand till användarnas datorer i 53 länder och Player-appen finns tillgänglig för mobiler, surfplattor och connected-TV i upp till 34 länder. Eurosport Events, organiserar, driver och marknadsför internationella sportevenemang.