Sverige jagar EM-revansch i Nederländerna

Kan Sverige slå stornationen Tyskland i EM-premiären och bana väg för en gyllene sommar? Äntligen är det dags för fotbolls-EM i Nederländerna och Eurosport sänder samtliga matcher.

Nederländerna står som värdland när fotbolls-EM för damer avgörs den 16 juli till 6 augusti. Sverge har lottats i grupp B tillsammans med Tyskland, Italien och Ryssland och börjar mot de tuffa tyskorna den 17 juli på Rat Verlegh Stadion i Breda.

Därefter väntar Ryssland den 21 juni och Italien den 25 juli och de två bästa i gruppen går till kvartsfinal. Finalen spelas den 6 augusti på De Grolsch Veste i Enschede som till vardags är Twentes hemmaarena.

Senast EM spelades 2013 var Sverige värdnation och gick då till semifinal där just antagonisten Tyskland blev för tuff. Dessutom slog tyskorna Sverige i OS-finalen i Rio i fjol och de blågula har överlag ett tungt facit mot Tyskland.

Eurosport sänder alla matcher från årets Europamästerskap och fighterna ses i Eurosport 1, 2 och på Playern. Kommenterar gör Marcus Bühlund, Christopher Kviborg och Markus Sjöman.

Måndag 17 juli

20.45 Tyskland-Sverige (Eurosport 1)

Fredag 21 juli

18.00 Sverige-Ryssland (Eurosport 1)