Årets Eventskåning 2019 till FK Göingarna och 10Mila

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2020 15:35 CET

Henrik Larsson och Håkan Axelsson från FK Göingarna lyckliga vinnare av Årets Eventskåning 2019. Fr vänster: Fredrik Persson, näringslivschef Östra Göinge, Henrik Larsson och Håkan Axlesson FK Göingarna, Pehr Palm VD Event in Skåne

Under onsdagen stod det klart att det blir orienteringsklubben FK Göingarna med Henrik Larsson och Håkan Axelsson i spetsen som mottar Event in Skånes utmärkelse Årets Eventskåning 2019. Priset delas ut av Event in Skåne för enastående insatser inom eventbranschen och målet är att hylla de eldsjälar som sätter Skåne på kartan som norra Europas ledande eventdestination.

Det var under onsdagens prisutdelningsceremoni på Moderna Museet Malmö som vinnaren av Årets Eventskåning 2019 tillkännagavs. FK Göingarna får priset för arrangerandet av orienteringsstafetten 10Mila som gick av stapeln i april 2019 utifrån motiveringen:

FK Göingarna, med Henrik Larsson och Håkan Axelsson i spetsen, har tillsammans med ett stort antal lokala idrottsklubbar i nordöstra Skåne lyckats att genomföra den prestigefyllda orienteringsstafetten, 10Mila, på ett enastående sätt. Med de över 10 000 deltagarna och med 13 miljoner i intäkter till det lokala näringslivet, är 10Mila det största eventet i Östra Göinge kommuns historia.

Event in Skåne, som är en del av Region Skånes marknads- och utvecklingskoncern Business Region Skåne, delar i år ut priset för åttonde gången med målet att lyfta Skånes eldsjälar och hjältar inom event och möten.

- FK Göingarna har gjort ett exceptionellt fint arbete med att värva och genomföra ett stort internationellt mästerskap samtidigt som det har bidragit till destinationsutveckling och intäkter till det lokala närings- och föreningslivet, säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.

Vinnaren röstas fram av branschen och den eventintresserade allmänheten. Förutom äran mottar vinnaren en prissumma på 15 000 kr.

Ladda ner högupplöst bild på pristagarna nedan.

Presskontakt: Petra Kuritzén, petra.kuritzen@skane.se tel: 0724-674789

Event in Skåne har i uppdrag att identifiera, värdera och tillsammans med partners värva event och möten till Skåne. Som bolag stärker vi Skånes varumärke och bidrar med destinationsutveckling som ökar Skånes attraktionskraft.

Kommentarer (0)

Kommentera