Foto: Anneli Karlsson, Vasamuseet/SMTM

Vasamuseet blir Stockholmarnas favoritmuseum för tredje året i rad

Vasamuseet har verkligen tagit sig in i Stockholmarnas hjärta. För tredje året i rad står de som vinnare när Evimetrix korar museet med de nöjdaste besökarna. Resultatet baserar sig på en undersökning med drygt 1 800 Stockholmare som får uttala sig om totalt 35 museum i länet.

Nationalmuseum (som blev förra årets klättrare efter flytten tillbaks till Blasieholmen) behåller sin andraplats och Prins Eugens Waldemarsudde befäster sin tredjeplats. Efter de här tre vinnarna rör det sig lite mer och årets klättrare blev Östasiatiska museet, följa av Stadsmuseet och Postmuseum.

"– Jag är överväldigad! Det betyder oerhört mycket för ett museum som har en stor majoritet av internationella besökare, att också ha ett starkt stöd på hemmaplan. Att Stockholmarnas omdöme om Vasamuseet nu gått från en redan hög nivå till ännu högre är ett kvitto på att våra satsningar under senare år gör skillnad. Det känns extra roligt att ta emot de här priserna just nu - efter ett år när vi tagit emot över 1,5 miljoner besökare. Det visar att vår hängivna och engagerade personal har lyckats väl i sitt värdskap och lotsat våra besökare till en minnesvärd och stark besöksupplevelse, säger Lisa Månsson, Vasamuseets chef"

Den allra viktigaste delen för att bli nöjd med sitt besök är att utställningarna är riktigt bra, och här ser listan för de tre i topp likadan ut som för den totala nöjdheten. Att uppleva en trivsam miljö påverkar också upplevelsen och här är det Prins Eugens Waldemarsudde, Artipelag och Millesgården som står i topp.

Att det är barnvänligt och har aktiviteter för barn bidrar också i relativt hög utsträckning till ett bra museibesök och där är det Junibacken, Tom Tits Experiment och Skansen som får de bästa omdömena.

Hela listan i alla kategorier:

Artipelag tar över som vinnare i kategorin bästa restaurang/café, efter Fotografiska som legat i topp under flera år.

- Genom den här undersökningsrapporten får museerna möjlighet att se hur Stockholmarna värderar dem, jämfört med deras kollegor i länet. De blir också medvetna om sina styrkor och svagheter. På så sätt kan de utveckla sin verksamhet och göra besökarna ännu nöjdare med sin upplevelse – säger Evimetrix VD, Alf Brydolf-Berg.

Fakta om undersökningen:

Undersökningen genomfördes mellan vecka 2 och 4, 2020, i Userneeds internetpanel.

Knappt 2 500 respondenter har tagit del av inbjudan och drygt 1 800 har besvarat enkäten. Alla har fått uttala sig om hur ofta man besöker vart och ett av de 35 undersökta museerna och de man besöker har man sedan fått fördjupande frågor om. Totalt säger sig Stockholmaren besöka 2,9 olika museer på ett år, 0,4 fler än för ett år sedan. Mätningen täcker in allmänheten, över 18 år som är bosatta i Stockholms län.

Regioner