Telenor dubbelvinnare av Årets operatör på Telekomgalan

Telenor-bolagen Ownit och Vimla tog en dubbelseger i Telekomgalans kategori Årets Operatör. Bredbandsoperatören Ownit blev vinnare av priset årets operatör vid galan, samtidigt som Vimla för andra året i rad blev årets operatör på mobilsidan. Operatörernas popularitet har röstats fram i en NPS-undersökning där närmare 4 000 respondenter har tyckt till om sina operatörer

Vid Telekomgalan på Grand Hôtel i Stockholm i går prisades Ownit som årets operatör på fastnätssidan, medan Vimla för andra året i rad fick bästa betyg på mobilsidan. Men den gemensamma faktorn bakom de två bolagen är att de är dotterbolag och varumärken inom Telenor-koncernen.

– Det är imponerande att se att en enskild operatör kan dominera kundernas tilltro på både mobil- och fastnätsmarknaden, samtidigt, säger Mats Sjödin, chefredaktör på Telekomnyheterna.

Anledningen till att Telekompriset för bästa operatör delas ut till två operatörer i år är att det vid prisutdelningen skedde en förväxling av resultatet från undersökningen, varvid Ownit pekades ut som vinnare på själva galamiddagen, trots att man egentligen bara var bäst inom kategorin fastnät, medan systerbolaget, mobiloperatören Vimla, var den operatör som fick högst betyg totalt.

– Att en sådan här sak sker mitt under en gala är i princip omöjligt, men uppenbarligen kan det ske. Samtidigt pekar misstaget på det unika, att en och samma koncern får bäst kundbetyg inom både fastnät och mobilt, säger Mats Sjödin.

Därför har Telekomgalan retroaktivt beslutat att dela ut två priser i kategorin Årets operatör i år; dels till Ownit, som bästa fastnätsoperatör, och dels till Vimla, som årets mobiloperatör.

– Vi inser vårt misstag och kan inte annat än be om ursäkt för att vi förväxlat kundbetygen. Men vill samtidigt lovorda Telenor för det otroliga resultat man uppnått med sin kundnöjdhet, säger Mats Sjödin.

Övriga i topp fem-skiktet var:

Comviq, Halebop, och Hallon.

För information om NPS®-undersökningen kontakta:
Jan Ogner, vd Nordic Bench, +46 (0) 73-382 88 44