6 av 10 svenskar nobbar mobilfri resa

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2016 17:39 CET

Mobiltelefonen är, bortsett från tandborsten, den ägodel som svenskar anser är mest nödvändig på resa. Och så många som sex av tio skulle hellre stanna hemma än att resa utan den. Det framgår av Expedias/Egencias globala undersökning Mobile Study 2016.

Nära 10 000 personer från 19 länder har medverkat i Expedias studie som kartlägger vanor och attityder till mobilanvändning i samband med resor.

Mobilen viktigare än körkortet

Bland svenskar anser drygt sex av tio (62%) att mobiltelefonen är den viktigaste ägodelen på en resa. Bara tandborsten får fler röster med 64 procent. Körkortet hamnar först på tredje plats (38%), följt av deodorant (32%) och badkläder (22%).

Internationellt sett är det resenärer från Kina som håller hårdast i mobilen – så många som nio av tio (94 %) anser att mobiltelefonen är den viktigaste ägodelen, medan tyskarna är minst mobilfixerade. Knappt tre av tio tyskar (29 %) har röstat fram mobilen som den mest nödvändiga reseprylen.

Ingen resa utan mobilen

Resultatet av undersökningen visar också att många hellre skulle stanna hemma än att resa utan mobilen. Hela sex av tio svenskar (58 %) säger sig vara ovilliga till att ge sig iväg utan den. Norrmännen, däremot, skräms inte av tanken på mobilfria resor – endast tre av tio norrmän (34 %) är ovilliga att resa utan mobiltelefonen. Resenärer från Thailand, Indien och Brasilien är mest negativa till att resa utan mobilen (72 %).

– Tack vare mobilen är det betydligt enklare och på många sätt också roligare att resa, därför är det inte speciellt förvånande att den spelar en så central roll. Men vanor och attityder skiljer sig en hel del mellan nationaliteter, inte minst mellan svenskar och norrmän. Vi på Expedia vet att resenärerna använder sin mobil som sin privata assistent. Därför erbjuder vi mer än 20 olika notifikationer som uppdateras i realtid och berättar om ändringar i resan och ger viktiga tips, säger Susanne Svensson, talesperson för Expedia.se.

De mobilappar som svenskar använder i störst utsträckning i samband med resor är sociala medier-appar som Facebook och Instagram (47%), meddelande-appar (41 %) och kamera-appar (38 %).

Topplista: Mest ovilliga att resa utan mobilen

1. Thailand, Indien och Brasilien 72%

2. Malaysia 68%

3. USA och Frankrike 67%

4. Kina 63%

5. Sydkorea 62%

6. Australien och Japan 61%

7. Storbritannien 59%

8. Sverige, Kanada och Tyskland 58%

9. Mexiko 53%

10. Taiwan 39%

11. Hong Kong 37%

12. Norge 34%

Topplista: Mest nödvändigt att ha med på resan, enligt svenskar

1.Tandborsten 64%

2.Mobilen 62%

3.Körkort 38%

4.Deodorant 32%

5.Badkläder 22%

6.Solglasögon 21%

7.Rakhyvel 14%

8.Solkräm 13%

9.Hårborste 10%

10.iPad 8%

Topplista: Populäraste apparna bland svenska resenärer

1.Sociala medier 47%

(t.ex. Facebook, Instagram och Snapchat)

2.E-mail/meddelande 41%

3.Kamera/videofilm 38%

4.Karta 33%

5.Verktyg (t.ex. alarm och miniräknare) 26%

6.Väder och nöje (spel, musik och film) 19%

7.Läsa (e-böcker, magasin och nyheter) 10 %

8.Resor (reseguide, valutaomräknare) 8 %

9.Resebokning (för att kunna boka om resvägar) 7 %

10.Restaurang (t.ex. boka bord och omdömen) 5 %

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes, på uppdrag av Expedia, av Northstar som är ett globalt integrerat strategiskt konsultföretag. Undersökningen genomfördes på nätet från den 3 november till den 20 november 2015 i Nordamerika, Europa, Sydamerika och Asien med hjälp av Kantarägda GMI (Global Market Insite) och Lightspeed Researchs sammanslagna panelgrupper. Studien genomfördes bland 9 642 vuxna från 18 år och äldre, som äger minst en mobil enhet, i 19 länder.

Stickprov användes för att säkerställa att undersökningen är representativ för varje lands befolkning när det gäller ålder och kön. Om man antar ett sannolikhetsurval skulle felmarginalen vara +/- 1,10procentenheter, 19 gånger av 20.