Amerikaner dominerar kunglig bröllopsvecka – toppar bokningsligan till Stockholm under prinsessbröllopet

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2013 16:18 CEST

Amerikaner dominerar kunglig bröllopsvecka

– toppar bokningsligan till Stockholm under prinsessbröllopet

Ovanligt många amerikaner reser till Stockholm veckan då prinsessan Madeleine gifter sig med sin Chris O’Neill. Det visar statistik från nätresebyrån Expedia.se, som noterar mer än dubbelt så många bokningar från USA till Stockholm jämfört med samma period förra året.

Amerikanerna är inte bara den grupp resenärer som toppar bokningsligan till Stockholm vid tiden för prinsessbröllopet. De står dessutom för den största ökningen hos Expedia – mer än dubbelt så många bokningar till Stockholm jämfört med motsvarande period förra året. Det är framför allt resande från Chris hemstad New York som väljer att besöka Stockholm under bröllopsveckan. Många inresande kommer även från Boston där Chris har studerat, visar Expedias bokningsstatistik.

– Amerikanernas intresse för Sverige och Stockholm är ovanligt stort i början på juni och dagarna kring prinsessbröllopet, vilket är glädjande. Det kan självklart spela in att Chris O’Neill är amerikan och att paret bor i New York, även om vi inte vet säkert, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef för Expedia, om bokningstrenden.

Londonfödde Chris O’Neill kan även ha lockat en och annan brittisk turist till det kungliga firandet. Engelsmännen hamnar på andra plats när Expedia sammanställer antalet bokningar till Stockholm i anslutning till bröllopet. På tredje plats hamnar tyskarna, som dessutom står för den näst största ökningen hos Expedia den aktuella perioden.

TOPPLISTA: nationaliteter som bokat resa till Stockholm under bröllopsveckan

1.  Amerikaner
2.  Britter
3.  Tyskar
4.  Norrmän
5.  Italienare
6.  Australiensare
7.  Japaner
8.  Holländare
9.  Fransmän

TOPPLISTA: nationaliteter som ökat mest i antal bokningar jämfört med samma period föregående år

1.  Amerikaner
2.  Tyskar
3.  Holländare

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder 240 000 hotell samt andra boendealternativ världen över (ett stort utbud av hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.

Expedia.se är en del av varumärket Expedia Inc. Företaget erbjuder företags- och privatresor, driver ökad efterfrågan och bokningar direkt till reseleverantörer och ger annonsörer möjlighet att nå ut till en värdefull målgrupp av resenärer genom Expedia Market Solutions. Expedia driver också bokningar för några av världens ledande flygbolag och hotellkedjor, betydande konsumentmärken, tungt trafikerade internetsidor och tusentals av aktiva partners genom Expedia® Affiliate Network. (NASDAQ: EXPE) För företags- och branschnyheter besök www.expediainc.com eller följ oss på Twitter @expediainc.