Britter i topp för resor till Sverige – etta på listan när Expedia sammanfattar bokningarna för reseåret 2013

Pressmeddelande   •   Dec 27, 2013 09:29 CET

Det var britter, följt av tyskar och amerikaner som i störst utsträckning reste till Sverige under 2013. Det visar statistik från världsledande nätresebyrån Expedia som har kartlagt och analyserat resebokningarna till och från Sverige 2013. Bland svenskar var de populäraste resmålen Storbritannien, Spanien och Kanarieöarna, medan Japan stod för den kraftigaste ökningen.

”Fler och fler upptäcker Sverige som turistmål. Vi är kända för vår fantastiska natur och blir hyllade världen över för vårt rika kulturliv och moderna matkultur. Det har satt Sverige på kartan och gjort det till ett hett resmål.” säger Susanne Svensson, marknadschef för Expedia i Norden.

”Samtidigt ligger Sverige bara ett par flygtimmar bort för britter och tyskar vilket såklart också bidrar till det stora intresset”, säger hon.

Storbritannien populärast bland svenskar, medan Japan ökar mest
Expedias bokningsstatistik visar också att det var Storbritannien, USA och Spanien som var de populäraste destinationerna bland svenskar under förra året.

”Kombinationen av den starka svenska kronan och det låga pundet och dollarn gör att många svenskar passar på att resa hit. Dessutom vet vi sedan tidigare att London och New York är populära resmål för svenskar, vilket såklart också bidrar till statistiken för dessa länder”, säger Susanne Svensson.

Av bokningsstatistiken framgår det dessutom vilka resmål som ökat mest, procentuellt sett, jämfört med föregående år. Här toppar Japan listan, dit bokningarna hos Expedia.se mer än fördubblats. På andra plats hamnar Storbritannien, följt av Ungern, Spanien och Portugal och trenden för dessa destinationer ser ut att fortsätta under 2014 eftersom sökningarna redan har ökat med 50 procent.

Sista minuten bokas med mobilen Expedias bokningsdata för 2013 visar också att svenskar helst gör sista minuten-bokningar med mobilen och surfplatan. Nära en tredjedel (27%) av mobilbokningarna avser resor som ägde rum redan samma dag och mer än en tredjedel (34%) av mobilbokningarna var för resor som endast var en till tre dagar bort i tiden. Bokningarna via datorn är mer långsiktiga. Mindre än en femtedel (19%) av bokningarna via datorn var sista minuten-bokningar (samma dag eller upp till tre dagar innan avresa). Vanligast för bokningar via datorn avsåg resor som var mer än två månader bort (24%). Statistiken visar också att det framför allt är på kvällen vi bokar via mobilen. Mer än en tredjedel (36%) av resorna bokas då. Vad gäller veckodagar är måndagen populärast, då 16 procent av resorna bokas, vilket är mest av alla veckodagar. Lördagar är den dag då vi bokar minst resor. Bara 10 procent av resorna bokas då.

Nationaliteter som i störst utsträckning bokade resor till Sverige enligt Expedias bokningsstatistik:

1. Britter

2. Tyskar

3. Amerikaner

4. Norrmän

5. Italienare

6. Japaner

7. Holländare

8. Danskar

9. Kanadensare

10. Fransmän

Mest bokade destinationer från Sverige enligt Expedias bokningsstatistik:

1. USA

2. Storbritannien

3. Spanien och Kanarieöarna

4. Tyskland

5. Italien

6. Frankrike

7. Danmark

8. Tjeckien

9. Nederländerna

10. Thailand

Destinationerna utanför Sverige som ökat mest, från Sverige, enligt Expedias bokningsstatistik:

1. Japan 130%

2. Storbritannien 89%

3. Ungern 86%

4. Spanien och Kanarieöarna 74 %

5. Portugal 70%

6. Thailand 67%

7. Tjeckien 66%

8. Irland 65%

9. Österrike 62%

10. Polen 61%

Trender 2014

Mobilen blir allt viktigare som reseverktyg. Vi använder inte bara mobilen för att planera vår resa, utan har nytta av den under hela resans gång, allt från att dela reseupplevelser i sociala medier till att ändra bokningar.

Sport driver turism. Globala sportevenemang som fotbolls-VM i Brasilien kommer att bidra kraftigt till resandet. På Expedias svenska bokningssajt har sökningarna på Brasilien ökat med över 400 procent.

Resenärer vill vara lokala. Allt fler resenärer vill ha lokalt präglade upplevelser på semestern. Den populäraste boendeformen är fortfarande traditionella hotell, men intresset för lägenhetshotell och Bed & Breakfast, som ofta erbjuder personligare upplevelser, ökar kraftigt. Hos Expedia.se har antalet bokningarna av lägenhetshotell ökat med över 50 procent.

Bilder styr resandet. Över 55 miljoner foton delas på Instagram dagligen och foton som delas i sociala medier får allt större betydelse som reseinspiration. Den växande trenden att dela bilder innebär också att reseplanering och verktyg för reseplanering blir en allt mer visuell upplevelse.

Framtidens flygplatser. Med hjälp av avancerad teknik kommer flygplatserna att kunna erbjuda betydligt bättre reseupplevelser. Enligt SITA kommer 90 procent av alla flygbolag erbjuda incheckning med mobilen år 2015. Med appar som erbjuder flygplatskartor och flyginformation i realtid via i mobilen, som i Expedia app, blir flygupplevelsen mer effektiv och personlig, en utveckling som kommer att fortsätta under 2014.

För mer information, vänligen kontakta: Cecilia Ericson, expedia@golinharris.se, eller 08-506 353 12

Ökningen avser sökningar hos Expedia.se i oktober och november för resor efterföljande år, 2012 jämfört med 2013 respektive 2013 jämfört med 2014.

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder 240 000 hotell samt andra boendealternativ världen över (ett stort utbud av hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.

Expedia.se är en del av varumärket Expedia Inc. Företaget erbjuder företags- och privatresor, driver ökad efterfrågan och bokningar direkt till reseleverantörer och ger annonsörer möjlighet att nå ut till en värdefull målgrupp av resenärer genom Expedia Market Solutions. Expedia driver också bokningar för några av världens ledande flygbolag och hotellkedjor, betydande konsumentmärken, tungt trafikerade internetsidor och tusentals av aktiva partners genom Expedia® Affiliate Network. (NASDAQ: EXPE) För företags- och branschnyheter besök www.expediainc.com eller följ oss på Twitter @expediainc.