Globetrotters imponerar på svenskar – Reserfarenhet ger status enligt ny undersökning från Expedia

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 13:52 CEST

Resande är den största statussymbolen för svenskar, näst efter att tillbringa mycket tid med sin familj. Nästan var femte svensk imponeras av det, visar en undersökning gjord av nätresebyrån Expedia.se. Undersökningen visar också att resor är det populäraste samtalsämnet på första dejten och att majoriteten av svenskarna kan tänka sig att nämna sitt resande i en arbetsansökan.

Undersökningen från Expedia, som bygger på svar från drygt 1000 personer i Sverige, har tagit reda på hur reserfarenheter påverkar hur vi upplever och upplevs av andra människor.

– Resor är ett ämne som många kan enas kring och något som det oftast finns mycket att prata om. Undersökningen bekräftar att resande inte bara ger oss spännande erfarenheter, utan också är värdefullt långt efter att semestern är slut: vi får uppleva nya saker och de berättelserna och insikterna kan delas med andra i många år framöver, säger Susanne Svensson, marknadschef på Expedia i Norden.

Berest middagssällskap populärt
På frågan om vilken typ av person man helst vill sitta bredvid under en middag svarar 36 procent av svenskarna att de föredrar att sitta bredvid ”en person som har rest mycket till främmande länder”. Men bland kvinnorna är det betydligt fler. Där uppger nästan hälften (45%), att de helst sitter bredvid en person som rest mycket om de har möjlighet. Männen däremot rankar ”en välutbildad person” som middagssällskap högst (39%) och därefter en person som rest mycket (27%).

Samtalsämne på första dejten

Resor är även ett uppskattat samtalsämne på första dejten. På frågan om vilken ämne man helst pratar om på en första dejt, hamnar resor på första plats, och brädar ämnen som jobb, familj, musik och mat. Framför allt är det kvinnor som föredrar att prata om resor vid ett sådant tillfälle, då nästintill hälften (48%) uppger det. Bland männen är resor också favoritämnet för en första träff även om siffran är något lägre (39%).

Orsak till avundsjuka

Men resor är dock inte alltid något som imponerar, det kan också framkalla avundsjuka. Av saker och scenarion som gör oss avundsjuka hamnar ”när någon du känner reser utomlands och du själv inte ska åka på någon semester” på första plats, och före alternativ som ”när någon du känner motionerar flitigt och har gått ner en massa i vikt” eller ”någon du känner blir befordrad”. Bland de svenska kvinnorna svarar nästan var femte (17%) att de blir avundsjuka på personer som reser utomlands då de själva inte ska åka bort och bland männen uppger något färre (14%) att de blir avundsjuka på andras resor.

Bevis på livserfarenhet

Att resande värderas högt bekräftas även av frågan om ens resande är något man skulle nämna då man söker arbete, vilket majoriteten av svenskarna (59%) svarar att de skulle kunna tänka sig att nämnda detta i ett CV. Av kvinnorna är det lika många (59%) och bland männen något färre (56%) som uppger att de kulle kunna tänka sig att nämna resor i denna typ av sammanhang. Den främsta anledningen är att det ”Indikerar att jag har livserfarenhet”, vilket omkring hälften svarar. Men att resa mycket kan också tyda på att man behärskar flera språk. 42 procent av männen och 39 procent av kvinnorna svarar att resor ”Indikerar att jag har språkkunskaper”.

Om Undersökningen

Undersökningen genomfördes av det oberoende undersökningsföretaget Epinion på uppdrag av Expedia bland 3020 personer över 18 år i följande länder: Sverige (1006), Norge (1009) och Danmark (1005).

För ytterligare information, vänligen kontakta:  Cecilia Ericson, tel: 08 506 353 12 eller expedia@golinharris.se

TOPPLISTA: Detta beundrar vi mest vad gäller hobbyer/livsval:

Kvinnor: 1. En person som reser mycket och har erfarenheter 24 % från hela världen 2. En person som tillbringar mycket tid med sin familj 22 % 3. En person som motionerar mycket för att hålla sig i form 15 % 4. En person som gillar fritidsliv 6 % 5. En person som är kulturell (t.ex. går på klassiska konserter, teater) 5 %

Män: 1. En person som tillbringar mycket tid med sin familj 24 % 2. Vet inte/inget av alternativen 24 % 3. En person som reser mycket och har erfarenheter 19 % från hela världen 4. En person som motionerar mycket för att hålla sig i form 10 % 5. En person som är 100 procent engagerad i sitt arbete 9 %

Totalt: 1. En person som tillbringar mycket tid med sin familj 23 % 2. En person som reser mycket och har erfarenheter 21 % från hela världen 3. En person som motionerar mycket för att hålla sig i form 12 % 4. En person som gillar fritidsliv 7 % 5. En person som är 100 procent engagerad i sitt arbete 6 %

TOPPLISTA: Person vill helst sitta bredvid under en middag

Kvinnor: 1. En person som har rest mycket till främmande länder 45 % 2. En välutbildad person 25 % 3. Vet inte 18 % 4. En person som är fysiskt aktiv och/ eller vet mycket om sport 5 % 5. En person som har många barn 5 %

Män: 1. En välutbildad person 39 % 2. En person som har rest mycket till främmande länder 27 % 3. Vet inte 16 % 4. En person som är fysiskt aktiv och/ eller vet mycket om sport 11 % 5. En person som känner många berömda personer 3 %

Totalt: 1. En person som har rest mycket till främmande länder 36 % 2. En välutbildad person 32 % 3. Vet inte 17 % 4. En person som är fysiskt aktiv och/ eller vet mycket om sport 8 % 5. 5. En person som har många barn 4 %

TOPPLISTA: Detta gör oss mest avundsjuka

Kvinnor: 1. När någon du känner motionerar flitigt och har gått ner en massa i vikt 18 % 2. När någon du känner reser utomlands och du själv inte ska åka på någon semester 17 % 3. När någon du känner vinner en tävling 5 % 4. När någon du känner har en ny flickvän/pojkvän 4%

Män: 1. När någon du känner reser utomlands och du själv inte ska åka på någon semester 14 % 2. När någon du känner blivit befordrad 6 % 3. När någon du känner köper en ny, läcker bil 6 % 4. När någon du känner motionerar flitigt och har gått ner en massa i vikt 5 % Total: 1. När någon du känner reser utomlands och du själv inte ska åka på någon semester 15 % 2. När någon du känner motionerar flitigt och har gått ner en massa i vikt 11 % 3. När någon du känner vinner en tävling 5 % 4. När någon du känner köper en ny, läcker bil 3 % 5. När någon du känner blivit befordrad 3%

TOPPLISTA: Detta pratar vi helst om på första dejten

Kvinnor: 1. Resor 48 % 2. Arbete 46 % 3. Familjen 34 % 4. Musik 27 % 5. Mat 26 %

Män: 1. Resor 39 % 2. Arbete 37 % 3. Musik 30 % 4. Mat 27 % 5. Familjen 25 %

Totalt: 1. Resor 43 % 2. Arbete 42 % 3. Familjen 30 % 4. Musik 29 % 5. Mat 26 %

Fråga: Är resor något du skulle kunna nämna i din jobbansökan/ditt CV?

Kvinnor      Män      Totalt

Ja        59 %       56 %     59 %

Nej       32 %       37 %     35 %

Vet inte 9 %         6 %       7 %

TOPPLISTA: Därför nämner vi resor i en jobbansökan

Kvinnor: 1. Resor indikerar att jag harlivserfarenhet 55 % 2. Resor indikerar att jag har bra språkkunskaper 39 % 3. Vart och hur jag normalt reser speglar min personlighet och är därför relevant information för en potentiell arbetsgivare 32 % 5. Att resa gör mig till en intressantare person 12 % 4. Andra orsaker 13 %

Män: 1. Resor indikerar att jag harlivserfarenhet 60 % 2. Resor indikerar att jag har bra språkkunskaper 42 % 3. Vart och hur jag normalt reser speglar min personlighet och är därför relevant information för en potentiell arbetsgivare 34 % 4. Att resa gör mig till en intressantare person 18 % 5. Resor indikerar att jag är en äventyrlig person 12 %

Totalt: 1. Resor indikerar att jag harlivserfarenhet 57 % 2. Resor indikerar att jag har bra språkkunskaper 41 % 3. Vart och hur jag normalt reser speglar min personlighet och är därför relevant information för en potentiell arbetsgivare 33 % 4. Att resa gör mig till en intressantare person 15 % 5. Andra orsaker 12 %

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder över 260 000 hotell samt andra boendealternativ världen över (ett stort utbud av hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.

Expedia.se är en del av varumärket Expedia Inc. Företaget erbjuder företags- och privatresor, driver ökad efterfrågan och bokningar direkt till reseleverantörer och ger annonsörer möjlighet att nå ut till en värdefull målgrupp av resenärer genom Expedia Market Solutions. Expedia driver också bokningar för några av världens ledande flygbolag och hotellkedjor, betydande konsumentmärken, tungt trafikerade internetsidor och tusentals av aktiva partners genom Expedia® Affiliate Network. (NASDAQ: EXPE) För företags- och branschnyheter besök www.expediainc.com eller följ oss på Twitter @expediainc.