London svenskarnas julfavorit – Berlin, Kanarieöarna och Stockholm ökar mest

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2013 12:00 CET

När svenskarna bokar jul- och nyårsresor är favoriterna tydliga – London och New York är destinationerna som lockar mest. De resmål som har ökat mest i popularitet inför årets julsäsong är Berlin, Kanarieöarna och Stockholm. Det visar färsk statistik från världsledande nätresebyrån Expedia.

Precis som julen 2012 är det London och New York som utgör de två mest bokade resmålen hos Expedia. Bokningarna till London har dock ökat betydligt jämfört med förra året, vilket gör att den brittiska huvudstaden petar ner New York till andra platsen.

En annan destination som ligger svenskarna varmt om hjärtat är Florida som har hela fyra olika orter med på topp tio. Högst av dessa ligger Miami som är svenskarnas tredje mest bokade resmål. Jämfört med 2012 så har dock alla Florida-orter utom Miami åkt neråt på topplistan.

Berlin, Kanarieöarna och Stockholm är de destinationer som har ökat mest i popularitet jämfört med 2012. Berlin ökar från sjunde till fjärde plats, medan Kanarieöarna som inte ens fanns med på topp tio 2012, ligger på sjätte plats. Samtidigt som många svenskar reser till Berlin noterar Expedia en markant ökning av tyskar som reser till Sverige i samband med jul-och nyår - över 20 procent jämfört med 2012.

− Det är tydligt att det är två typer av resmål som lockar svenskarna under jul och nyår – storstäder och varma och solsäkra platser. Den långa ledigheten i år kan också ha påverkat att det är flera långväga destinationer på tio i topplistan. Att barnvänliga Kanarieöarna klättrar på listan är ett tecken på att många familjer längtar bort från vinterkylan. Det är såklart även roligt att se London i toppen som är en fantastisk stad för jul- och nyårsfirande, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia och bosatt i London.

Topplista: Mest bokade resmålen bland svenskar över jul och nyår

Resmål   (placering 2012)

1. London    (2)
  2. New York (Manhattan)    (1)
  3. Miami (Florida)     (3)
  4. Berlin    (7)
  5. Dubai    (6)
  6. Kanarieöarna    (utanför topp 10)
  7. Stockholm       (utanför topp 10)
  8. Florida Keys (Florida)    (5)
  9. Fort Lauderdale (Florida)    (8)
  10. Orlando (Florida)     (4)

Fullständig topplista 2012

1. New York (Manhattan)
  2. London
  3. Miami
  4. Orlando (Florida)
  5. Florida Keys (Florida)
  6. Dubai
  7. Berlin
  8. Fort Lauderdale (Florida)
  9. Budapest
  10. Riviera Maya (Mexiko)

Tre tips inför julresan till London

1. Julbelysningen runt Oxford är alltid spektakulär och i South Bank är julstämningen hög, med glögg och julmarknadsstånd från hela världen. I år finns det även en speciell designmarknad med möjligheter att hitta unika julklappar.

2. I London finns för närvarande ett stort utbud av pop-up-restauranger – perfekt för den som söker unika middagsuppleveleser. Dessa restauranger ligger ofta i folks hem eller i udda lokaler och ger besökarna möjligheten att besöka områden som turister normalt sett inte hittar till. Sajter som Squaremeal.co.uk, The Nudge och Barchick har bra listor över pop-up-restauranger.

3. En plats där man kan kombinera julmusik med mat är Southwark Cathedral. Bredvid katedralen ligger Borough Market, där besökarna på fredagar och lördagar kan vandra genom matstånd som serverar ost, äppelkakor, paella eller till och med strutsburgare.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Cecilia Ericson, presskontakt Expedia.se, expedia@golinharris.se eller 08-506 353 12

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder 240 000 hotell samt andra boendealternativ världen över (ett stort utbud av hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.

Expedia.se är en del av varumärket Expedia Inc. Företaget erbjuder företags- och privatresor, driver ökad efterfrågan och bokningar direkt till reseleverantörer och ger annonsörer möjlighet att nå ut till en värdefull målgrupp av resenärer genom Expedia Market Solutions. Expedia driver också bokningar för några av världens ledande flygbolag och hotellkedjor, betydande konsumentmärken, tungt trafikerade internetsidor och tusentals av aktiva partners genom Expedia® Affiliate Network. (NASDAQ: EXPE) För företags- och branschnyheter besök www.expediainc.com eller följ oss på Twitter @expediainc.