Mallorca favorit bland svenska sommarresenärer

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2016 10:00 CEST

Mallorca är storfavorit när svenskarna bokar sommarsemester. Bokningsstatistik från nätresebyrån Expedia.se visar också att Gdansk ökat ordentligt och seglar upp på en sjätteplats på årets topplista. Även Lissabon och Dubrovnik är två nya destinationer som lockar många resenärer i sommar.

Sommaren är ett tillfälle då många svenskar passar på att resa utomlands. I år är det Spanien, med två av tre topplaceringar, som är populärast att resa till. Det visar statistik från den världsledande nätresebyrån Expedia.se

– Vi ser en tydlig Mallorcatrend i årets bokningsstatistik. Destinationen har klättrat förbi storfavoriter som New York, Barcelona och London sedan förra året och seglar nu upp som det mest populära resmålet bland sommarsemestrande svenskar, säger Susanne Svensson, talesperson på Expedia.se

Topplista: Populäraste destinationerna i sommar 2016 (2015)

1. Mallorca, Spanien (5)