Marrol’s Boutique Hotel, Bratislava, bäst i Europa – toppar listan i nätresebyrån Expedias årliga hotellrankning

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2013 09:07 CEST

Expedia.se presenterar Insider´s Select 2013:

Marrol’s Boutique Hotel, Bratislava, bäst i Europa

– toppar listan i nätresebyrån Expedias årliga hotellrankning

Femstjärniga Marrol’s Boutique Hotel, beläget i hjärtat av de historiska kvarteren i Bratislava, Slovakien, har för andra året i rad utsetts till Europas bästa hotell. Utnämningen är ett resultat av nätresebyrån Expedias årliga rankning Insider’s Select, som bland annat bygger på miljontals kundrecensioner av hotell över hela världen samt insikter från professionella hotellexperter.

För sjätte året i rad offentliggör Expedia sin rankning över Europas och världens bästa hotell – en lista som bygger på omdömen från såväl gäster som professionella hotellexperter. Hotellen på Insider´s Select listan bedöms utifrån flera faktorer. Det viktigaste kriteriet är de betyg som över en miljon Expediakunder gav hotell världen över under 2012. Listan inkluderar de 650 bästa hotellen av de totalt 205 000 hotell som Expedia erbjuder.

Vinnare bland de europeiska hotell som kvalat in på 2013 års lista är Marrol’s Boutique Hotel Slovakien. Det femstjärniga hotellet, känt för sina vackra rum i klassisk stil, historiska omgivningar och en lummig trädgård, är flerfaldigt prisbelönt sedan tidigare. 2012 utsågs det till såväl världens som Europas bästa hotell av Insider´s Select. I år fick det dock nöja sig med en förstaplats i Europa och tredjeplats i världen totalt sett.

– Vi ger våra varmaste gratulationer till Marrol’s Boutique Hotel som placerar sig i topp även i år. Det är ett fantastiskt kvitto på utmärkt kvalitet och nöjda gäster. Insider’s Select fyller en viktig funktion eftersom den bygger på gästernas helhetsupplevelse, säger Susanne Svensson, marknadschef på Expedia i Norden.

Utmärkelsen världens bästa hotell gick i år till One&Only Palmilla Resort i San Jose Del Cabo, Mexiko.

­­– Genom Insider´s Select kan vi dela med oss av våra kunders erfarenheter tillsammans med våra experters kunskap om hotell världen över. Listan inkluderar 650 högklassiga hotell fördelade över 450 städer i 70 länder. Tack vare Insider´s Select kan vi på Expedia hjälpa resenärer att hitta det perfekta boendet på populära destinationer världen över, säger Susanne Svensson, marknadschef på Expedia i Norden.

Om Insiders’ Select

Av de 205 000 hotell som Expedia erbjuder är det de 650 bästa som kvalar in på Insiders Select. Listan tas fram genom en matematisk formel som kombinerar tre faktorer:

1.  Kundrecensioner – under 2012 samlades det in över en miljon recensioner från kunder som bott på hotell bokade genom Expedia.

2.  Bäst valuta för pengarna – en prisjämförelse av hotell i samma kategori och region som gör att resenärer lätt kan hitta rätt hotell till bästa pris.

3.  Expertkunskap – insikter från ett hundratal Expediaexperter som jobbar med hotell på olika destinationer över hela världen.

Topp 10: Europas bästa hotell, enligt Expedias rankning Insider’s Select 2013

1. Marrol's Boutique Hotel, litet boutiquehotell i Bratislava, Slovakien

2. Hotel d'Europe, mysigt hotell i klassisk stil, Avignon, Frankrike

3. The Knight Residence, prisbelönt i hjärtat av Edinburgh, Storbritannien

4. Hotel Haven, hemtrevligt och exklusivt i Helsingfors, Finland

5. Palazzo Murat Hotel, boutiquehotell täckt i grönska med vacker utsikt, Positano, Italien

6. Hotel Certaldo, hotell beläget i en gammal kvarn i Toscana, Certaldo, Italien

7. O&B Athens Boutique Hotel, mysigt fyrstjärnigt hotell i centrala Aten, Grekland

8. Hilton The Hague, modernt och stilrent i centrala Haag, Nederländerna

9. The Stafford London by Kempinski, klassisk stil möter modern lyx i London, Storbritannien

10. Carnival Palace Hotel, romantiskt fyrstjärnigt hotell i Venedig, Italien

För pressbilder Marrol's Boutique Hotel, klicka här.

För pressbilder One&Only Palmilla Resort, klicka här.

För hela Insider Select 2013, vänligen klicka här.

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder 240 000 hotell samt andra boendealternativ världen över (ett stort utbud av hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.

Expedia.se är en del av varumärket Expedia Inc. Företaget erbjuder företags- och privatresor, driver ökad efterfrågan och bokningar direkt till reseleverantörer och ger annonsörer möjlighet att nå ut till en värdefull målgrupp av resenärer genom Expedia Market Solutions. Expedia driver också bokningar för några av världens ledande flygbolag och hotellkedjor, betydande konsumentmärken, tungt trafikerade internetsidor och tusentals av aktiva partners genom Expedia® Affiliate Network. (NASDAQ: EXPE) För företags- och branschnyheter besök www.expediainc.com eller följ oss på Twitter @expediainc.