Slapphänta föräldrar irriterar mest på stranden

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2016 08:57 CEST

Svenskar på semester stör sig mest på föräldrar som låter sina barn springa runt på stranden och föra oväsen, enligt Expedias senaste undersökning.

Drygt 11 000 personer från 24 länder, varav 501 svenskar, har i en ny undersökning rankat de största irritationsmomenten på strandsemestern. Och resultatet visar att svenskar stör sig mest på ouppmärksamma föräldrar – och minst på kärlekskranka par.

– Strandgäster som inte har uppsikt över sina barn är uppenbarligen ett stort irritationsmoment för svenskar. Personer som sätter sig för nära och skräpar ner ligger också risigt till. Samtidigt kan vi konstatera att vi har stort överseende med strandgäster som är närgångna med sin partner, säger Susanne Svensson, talesperson för Expedia.

Topplista: Mest irriterande strandgästerna

Procent

1.Ouppmärksamma föräldrar – Strandgäster som låter sina barn springa runt och föra oväsen 46%

2. Inkräktaren – Strandgästen som slår sig ner för nära dig, trots att det finns massor med ledig plats på stranden 42%

3. Nedskräparen – Strandgästen som inte städar upp efter sig själv 38%

4. Fyllot – Strandgästen som dricker för mycket 35%

5. DJ:n – Strandgästen som spelar för hög musik 33%

6. Sandskvättaren – Strandgästen som skakar sin handduk och skvätter sand utan hänsyn till vem den träffar eller hur långt sanden far 30%

7. Paparazzin – Strandgästen som fotograferar främlingar 27%

8. Fluktaren – Strandgästen som öppet stirrar på andra 26%

9. Stolpaxaren – Strandgästen som lämnar sina tillhörigheter på solstolar direkt på morgonen, men inte återvänder förrän långt senare för att använda solstolen 23%

10. Hånglaren – Strandgästen som öppet är närgången med sin partner 17%

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes, på uppdrag av Expedia, av Northstar som är ett globalt integrerat strategiskt konsultföretag. Undersökningen genomfördes på nätet från den 6 april till den 21 april 2016 i Nordamerika, Europa, Sydamerika och Asien med hjälp av Kantarägda GMI (Global Market Insite) och Lightspeed Researchs sammanslagna panelgrupper. Studien genomfördes bland 11 155 personer från 18 år och äldre.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Matilda Konkell, presskontakt Expedia.se, expedia@golin.com eller 08-506 353 44