Världens bästa shoppingstäder utsedda

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2016 17:37 CEST

London är Europas bästa shoppingstad, enligt en ny internationell undersökning från världsledande nätresebyrån Expedia.se. Utanför Europa är det New York som tar hem förstaplatsen.

Närmare 11 000 personer från 11 olika länder medverkade i Expedias undersökning där de ombads att rösta på de bästa shoppingstäderna, i och utanför Europa. Resultatet visar att London anses vara den bästa shoppingstaden i Europa, följt av Paris på andraplats och Milano på tredjeplats. Utanför Europa tar New York hem förstaplatsen som bästa shoppingstad, följt av Tokyo på andraplats och Dubai på tredjeplats. London och New York hamnar i topp även bland de svenska respondenterna.

– Marknaderna i Camden och Portobello Road, gatorna runt Covent Garden eller New Bond Street är populära bland turister på jakt efter kända märken och udda saker. Men designer outlet och vintagebutikerna i Hackney eller det genuint brittiska köpcentrumet Liberty nära Oxford Circus erbjuder förmodligen mer autentiska shoppingupplevelser i den brittiska huvudstaden, säger Susanne Svensson, talesperson på Expedia.se.

På Expedias specialsajt https://blogg.expedia.se/shopping/ finns mer inspiration och tips för den som vill åka på shoppingresa.

Bästa shoppingdestinationerna i Europa

8.Marrakech, Marocko

9.Bali, Indonesien

10.Moskva, Ryssland

Baserat på svar från 1000 svenska respondenter.