"Forum på nätet uppmanar till våld mot EU-migranter" - Anders Dalsbro intervjuas av SR

Nyhet -

En granskning genomförd av tidskriften Expo visar att under 1,5 år har minst 76 attacker skett mot EU-migranter som tigger i Sverige. Och under samma tid har ett trettiotal forum på nätet vuxit fram där det förekommer uppmaningar till våld mot tiggarna.

Det finns ett samband mellan retoriken och våldet, menar Anders Dalsbro, redaktör på Expo.

– Fattiga EU-migranter som kommer till Sverige för att tigga utsätts för våld och trakasserier och hot och samtidigt förekommer det i sociala medier, uppmaningar till våld och eller avhumaniseringar av människor som i förlängningen riskerar att legitimera ytterligare våld och hot mot de här människorna, säger han.

Lyssna till inslaget.

Granskningen är del av det kommande numret av Expo.