Expo avslutar samarbete med Tillsammansskapet

Stiftelsen Expo avslutar samarbetet med organisationen Tillsammansskapet, som tills nu har genomfört utbildningar på Expos uppdrag. Detta sedan Tillsammansskapet utvidgat sin verksamhet till att även omfatta politiskt arbete på höger-vänsterskalan och inom andra frågor än antirasism.

– En viktig grund för Expos arbete är att vi är partipolitiskt obundna. Därför fungerar det inte att en organisation som genomför utbildningar på vårt uppdrag samtidigt deltar i den allmänna samhällsdebatten utifrån en höger- eller vänsterståndpunkt, säger Daniel Poohl, vd för stiftelsen Expo.

Tillsammansskapet bildades ursprungligen som en verksamhet inom Expo, men blev i december 2016 en fristående organisation. Expo har därefter anlitat Tillsammansskapet för att bland annat genomföra utbildningar.

– Expo samarbetar gärna med alla demokratiska krafter som motverkar rasismen, till exempel genom att genomföra föreläsningar eller granskningar. Tillsammansskapet har gjort ett bra jobb, men för att upprätthålla vår roll som partipolitiskt oberoende vill vi inte anlita politiska aktörer på höger-vänsterskalan som genomförare av vårt arbete, säger Daniel Poohl.

Expo motverkar rasistiska organisationer och idéer genom bland annat journalistik och utbildningar. Som en del av det uppdraget valde stiftelsen 2014 att starta verksamheten Tillsammansskapet, som gick ut på att stödja lokala gräsrotsinitiativ mot rasism utifrån en partipolitiskt obunden plattform.

Stiftelsen Expo utmanar intolerans och rasism genom granskning, utbildning och förebyggande arbete. Expo uppmärksammar det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning

Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten Expo Idag.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera. Vi informerar och ger kunskap om intoleranta grupper, nätverk och fenomen.

Förebyggande arbete

Stiftelsen Expo möter människor och talar om intoleransens konsekvenser. Genom Toleransprojektet påverkar vi unga med en intolerant världsbild.

Daniel Poohl