Expos årsrapport: Rekordhög aktivitet i den rasideologiska miljön

Expos årsrapport: Rekordhög aktivitet i den rasideologiska miljön

På fredag kommer Expos årsrapport Intolerans13 som beskriver den organiserade rasismen under 2013. Rapporten visar att vi nu ser den största nazistiska kraftsamlingen sedan andra världskriget. Som journalist kan du få rapporten redan nu plus extramaterial.

- Vi ser nu hur nazistpartiet Svenskarnas parti frodas i kölvattnet av Sverigedemokraternas framgångar. De marknadsför sig som ett radikalare alternativ till SD och satsar på kommunala mandat, säger en av rapportförfattarna Anna-Sofia Quensel på Expo Research.

Expos årsrapporter som getts ut sedan 2009 visar hur antalet aktiva organisationer sjunkit från 40 till 11, varav två organisationer var dominerande under 2013. Den mindre av de två är Svenska motståndsrörelsen som blev rikskända efter attacken mot antirasister i Kärrtorp, och den större är Svenskarnas parti som ensamt står för 70 procent av den rasideologiska miljöns aktiviteter.

Årsrapporterna har inte tidigare kunnat uppmäta samma aktivitetsgrad som 2013. Antalet aktiviteter i den rasideologiska miljön var förra året 2 333. Det är en ökning med 28 procent jämfört med 2012. Majoriteten av verksamheten består av flygbladsutdelningar, torgmöten och olika sociala aktiviteter.

Verksamheten har varit som störst i Stockholm, tätt följt av Västra Götaland. På tredje plats kommer Värmlands län och sedan Skåne.

Målet för Svenskarnas parti är att nå längre än förra valets framgång då partiet fick ett lokalt mandat i Grästorp. Partiet blev dock av med mandatet eftersom deras kandidat inte bodde i kommunen. I årets val är målet istället tio kommunala mandat.

- Risken är att vi efter valet har ett parti i beslutande församlingar som ser dagens statsskick som ett misslyckat experiment, och där rätt gener krävs för medborgarskap, menar Anders Dalsbro, medförfattare till rapporten.

Journalister kan få årsrapporten skickad som PDF genom att kontakta Expo via info@expo.se. I rapporten redovisas aktuell statistik över aktiviteter och utvecklingen över tid. Vidare finns en karta som visar aktiviteter i respektive län. Det går att få extramaterial över aktiviteter fördelade per organisation och kommun länsvis. Ange i e-postmeddelandet om du vill ha extramaterialet och vilket län det gäller.

För mer information:

David Lagerlöf, telnr 08-400 219 80, info@expo.se.

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom vår utbildningsverksamhet och våra olika publikationer väcker vi intresse och engagemang i breda kretsar