Expos Alex Bengtsson: "Queer Up Kungsbacka är ett antirasistiskt föredöme"

Fredag 3 maj går festivalen Queer Up Kungsbacka av stapeln. Under tre dagar hyllas jämlikhet och mångfald, och ett Kungsbacka där alla känner sig inkluderade. Under fredagskvällen lanserar Expo-medarbetaren och Frillesäsingen Alex Bengtsson en ny antirasism. Det är en antirasism med framtidsdrömmar om samexistens där konflikter och meningsskiljaktigheter driver samhället framåt.

- Antirasismen har nästan alltid varit en motrörelse och en reaktion på orättvisar. Det är i sig inte fel, men nu tar vi nästa steg och frågar oss hur vårt framtida samhälle ser ut. Här visar Queer Up Kungsbacka vägen, säger Alex Bengtsson.

Festivalen hävdar allas rätt att vara sig själv och vill förändra de normer som gynnar vissa och missgynnar andra. Målet är att skapa ett Kungsbacka där alla känner sig trygga och inkluderade. Alex föreläser tillsammans med Hannes Mattsson och Kevin Broberg, Frillesås Friendships mest aktiva inspiratörer.

- Det är riktigt kul att min hembygd håller på att bli ett bra exempel på lokalt förankrad antirasism. Det är så att man blir lite stolt, säger Alex.

För mer information om Expos meverkan på Queer Up Kungsbacka, kontakta Alex Bengtsson på telnr: 08-400 219 82.

Läs mer om festivalen på http://queerup.tumblr.com

Regioner

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom vår utbildningsverksamhet och våra olika publikationer väcker vi intresse och engagemang i breda kretsar