Journalistkurs - hur man granskar extremhögern

För tredje gången anordnar Stiftelsen Expo en tvådagars fortbildningskurs för yrkesverksamma journalister. Under kursen slipas deltagarnas kunskaper gällande bevakning av organiserad intolerans och högerextrema rörelser. Bland annat gör vi en djupdykning i dagens relevanta aktörer och organisationer – vilka de är, hur metoderna ser ut och vad som är deras syfte och mål. Vi diskuterar journalistens roll, publicistiska frågor och delar med oss av erfarenheter och tips.

Kursinnehåll

Första dagen vigs åt kunskap om den organiserade intoleransen. Vi går igenom de tongivande aktörerna inom den rasideologiska miljön och counterjihadrörelsen. Därefter Sverigedemokraterna och politisk mobilisering på internet. Under dagen redogörs även för hur grupperna relaterar till varandra och de konfliktlinjer som finns, samt hur Sverigedemokraternas riksdagsinträde har påverkat extremhögern.

Andra dagen ligger fokus på journalistisk metod och publicistiska överväganden. Hur granskas den som vill vara anonym? Vad skiljer bevakning av högerextrema grupper från annan typ av journalistisk bevakning? Bör marginaliserade grupper granskas av journalister? Hur förhåller man sig till hat och hot?

Är du intresserad av att delta? Skicka då en intresseanmälan via e-post till utbildning@expo.se. Berätta lite om dig själv, din journalistiska bakgrund samt varför kursen är relevant för dig i din yrkesutövning. Du kan även ställa frågor om kursen via samma e-postadress.

OBS! Kursen riktar sig till yrkesverksamma journalister i hela Sverige inom olika typer av medier. Platserna är begränsade och vi förbehåller oss rätten att ge plats åt dem vars arbete och bevakning fordrar kunskap inom ämnesområdet.

Sista anmälningsdag är 8 november. Intresseanmälan görs till utbildning@expo.se.

Plats: Stockholm, specificeras senare.

Datum: 21-22 november 2013.

Deltagaravgift: 4000 kr + moms. Lunch och fika ingår båda dagarna.

För mer information kontakta:

Maria-Pia Cabero, 08-400 219 69 eller utbildning@expo.se.

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom vår utbildningsverksamhet och våra olika publikationer väcker vi intresse och engagemang i breda kretsar