Nytt nummer av Expo granskar det brittiska partiet Ukip

Nytt nummer av Expo granskar det brittiska partiet Ukip

I Expo nr 3 2013 berättar vi om hur det brittiska partiet Ukip, med populisten Nigel Farage i spetsen, utmanar de etablerade partierna. Dessutom besöker Expo de turkiska Grå vargarna som vädrar morgonluft. Under våren och sommarens kravaller i Turkiet gick beväpnade anhängare till attack mot demonstranter.

Vidare skriver Daniel Poohl en personlig betraktelse över sin resa genom USA där han studerat landets rasistiska arv och hur motståndet tagit sig uttryck.

Sverigedemokraterna försöker locka kvinnliga väljare samtidigt som turbulensen inom partiet varit stor. Expo berättar historien om hur Sverigedemokraternas kvinnoförbund bildades.

Dessutom: krönikören Ardeshir Bibakabadi om att vara född i Iran, muslim och bög. Arber Nuiu intervjuas om att arbeta med hbtq-frågor i Kosovo. Detta och mycket mer finns att läsa i senaste numret av Expo som är ute nu!

Läs mer om numret på: http://expo.se/2013-3-populisten_6146.html

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten expo.se.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom vår utbildningsverksamhet och våra olika publikationer väcker vi intresse och engagemang i breda kretsar.