Riksdagspolitiker ser film om Expo

Idag klockan 08.30 bjuder Socialdemokraterna i riksdagen in till visning av dokumentären "Mannen som lekte med elden". Den handlar om Stieg Larssons liv och kamp – och om hur Expo grundades.

Filmen speglar 90-talets nynazistiska våg och Sverigedemokraternas rasistiska och nazistiska rötter. Bakom arrangemanget står S gruppledare Anders Ygeman och partiets kulturpolitiske talesperson Lawen Redar.

"Vi är glada att Socialdemokraterna väljer att visa den här viktiga filmen i riksdagen. Det är en tydlig markering mot rasism, och mot de som just nu funderar på att ta stöd av SD i den kommande regeringsbildningen. Filmen visar tydligt varför allt samarbete med ett parti som SD är en omöjlighet för alla som vill värna demokratin", säger Daniel Poohl, Expos chefredaktör och vd.

Efter filmen intervjuas Daniel Poohl om Expo och arvet efter Stieg Larsson i riksdagens andrakammarsal. Samtalet sker kl 10.00 idag, onsdag. Även en av filmens regissörer, Mattias Nohrborg, kommer att vara på plats.

För intervjuförfrågningar eller andra upplysningar:
Hanna Gimstedt, pressansvarig på Expo, 0763-178211

Expo är en religiöst och partipolitiskt obunden antirasistisk stiftelse. Vår vision är ett samhälle där rasistiska idéer saknar inflytande. Expos syfte är att öka människors förmåga att bemöta rasistiska idéer, myter och konspirationsteorier. Det gör vi genom omvärldsbevakning, journalistisk granskning och utbildning.

Omvärldsbevakning

Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om rasistiska grupper, nätverk och fenomen. Stiftelsen har ett omfattande arkiv över extremhögerns aktiviteter från andra världskriget fram till idag.

Journalistisk granskning

Stiftelsen Expo ger ut tidskriften Expo som kommer med fyra nummer per år. Den innehåller granskande reportage, analys och opinionsbildande material om de rasistiska grupper, nätverk och fenomen som finns i Sverige och internationellt.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige på skolor, myndigheter, organisationer och företag. Utbildningsverksamheten syftar till att stärka människors kunskap om rasismens mekanismer, idéer, historia och nutida organisering.