Pumphuset i Uppsala fylls på nytt

Mellan de gamla elektriska pumparna, vattenturbinen och tryckklockorna har det fyllts på med interaktiva stationer, där i första hand skolklasser bjuds på upplevelser och lärande. Den byggnad som en gång var Uppsalas vattenverk har genomgått en omfattande renovering och förvandling. Efter sommaren öppnas huset och utställningen för skolklasser med temat hållbar utveckling.

”Det är en jättespännande möjlighet för oss att kunna erbjuda en helt ny arena för skolan”, säger Linda Hallenberg, marknadschef på det kommunala bolaget Uppsala Vatten som ansvarar för Pumphuset och dess verksamhet. ”Pumphuset är en välkänd byggnad med sin vackra fasad och fantastiska interiör och att nu ge huset ett ny viktig funktion för barn och unga känns väldigt bra” fortsätter Hallenberg.

Utställningen, som är formgiven och utvecklad av Expology AB, i samarbete med Uppsala Vatten, har framförallt fokus på vattenförsörjning och avfallshantering.

”Pumphuset blir nu ett komplement till skolans undervisning och är gjord för att samspela med läroplanen för årskurs 4 till 9” berättar Sofia Grebius från Expology, som bland annat varit med att utforma utställningens läro- och upplevelsemål.

Med hjälp av interaktiva experimentstationer och spel får besökarna en inblick i bland annat vattnets kretslopp, vad som händer med vårt avfall och hur biogas produceras. De kan även testa hur det var att jobba som maskinist i Pumphuset och lära sig om hur vattenförsörjningen gått till genom tiderna.

Med hjälp av spakar och vred utforskar eleverna de steg som krävs för att vattnet ska ta sig från grundvattenbrunnarna till kranen i hemmet och tillbaka till reningsverket. När vatten och avloppssystem visas sida vid sida med våra egna kök och badrum, så blir det tydligt för besökarna varför våra egna val i vardagen är så betydelsefulla för miljön.

Det nyrenoverade huset och utställningen invigdes nyligen men öppnar först till skolstarten efter sommaren. Svenskt Vattens vattenambassadör Mattias Klum, Uppsala Vatten och Expology fanns på plats tillsammans med premiärbesökarna från klass 4 C i Uppsävjaskolan.

• undervisning
  • experiment
  • interaktion
  • avfallshantering
  • vattenverk
  • vattenförsörjning
  • mattiasklum
  • uppsalavatten
  • uppsala
  • pumphuset
  • utställning
  • museum
  • gamification
  • expology

Expology är en konsultfirma inom utställningar och upplevelsearkitektur. Vi kreerar koncept och lösningar för arenor med lärande och kunskap i fokus – såsom museum, science center och besökscenter.

• Koncept och innehållsutveckling
  • Utställningsarkitektur, design och scenografi
  • Medieproduktion, teknik och interaktionsdesign
  • Game based learning
  • Projekt- och produktionsledning

Expology har funnits i Sverige sedan 2008.

Sofia Grebius

Presskontakt Projekt och rådgivning 0768646488