Frisörer får nytt IT-stöd - Lösning från Extenda möter nya kassalagen och skapar nya affärsmöjligheter

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 09:06 CET

Stockholm 8 december 2009 IT-företaget Extenda har fått uppdraget att leverera ett nytt IT-stöd till medlemmar i Frisörföretagarna. Lösningen bygger på programvaran ”Extenda Express” och är anpassad för att möta såväl den nya kassalagen som de behov som är specifika för frisörbranschen. Med Extenda Express får frisörerna en lösning med kapacitet att hantera kassa, tidsbokning, kundregister, beläggningsöversikt, arbetstidsscheman, lagerhantering, ekonomiska rapporter, personalliggare etc. Programvaran är kravställd och utvecklad tillsammans med erfarna frisörföretagare. I uppdraget ingår även support.

”När Frisörföretagarna upphandlade ett nytt system för sina medlemmar ville vi hitta en lösning som kan ge den enstaka företagaren möjligheter att jobba mer affärsinriktat och gärna dra lärdom av handelns affärsmannaskap kring uppföljning och styrning av sortiment och nyckeltal. Med Extendas IT-stöd får våra medlemmar nu bättre möjligheter att arbeta effektivt och fokusera på kärnverksamheten, dvs kunden. Oavsett om det gäller den lilla frisersalongen eller det större företaget med flera salonger får man ett modernt verktyg som också möter den nya kassalagen”, säger Frisörföretagarnas vd Thomas Francke.

”Med den lösning vi nu utvecklat i samarbete med Frisörföretagarna är vi särskilt glada att kunna erbjuda enkelhet men också ett kraftfullt IT-stöd för en bransch med stor utvecklingspotential på just IT-sidan”, säger Peter Larsson, kundansvarig och ansvarig för affärsutveckling på Extenda.

Lösningen erbjuder bl a minskad administration där ett bokningssystem (hjärtat i frisörens arbetsdag) gör det enkelt för kunden att själv boka behandlingar via Internet. Det finns även möjlighet till integrering med lönesystem och bokföring samt möjlighet till automatiska påminnelser till kunderna via e-mail och SMS. Paketet innehåller även funktionalitet för schemaläggning, tidrapportering, behandlingsjournal och en rapporteringsmotor för annan uppföljning

Extenda Express är en komplett kassalösning för företag som kräver ett allt-i-ett system med full funktionalitet. Med ca 30.000 installationer världen över finns Extenda Express hos såväl små butiker som större butikskedjor.

Kassaregisterlagen 2007:592 träder i kraft från 1 januari 2010.

För mer information kontakta:

Peter Larsson, kundansvarig Extenda, Tel: 0705-47 35 88, E-post: peter.larsson@extenda.se

Peter Carlman, vd Extenda, Tel: 070-510 19 52, E-post: peter.carlman@extenda.se                                                                                                                                                                        Extenda

Extenda är en ledande leverantör av IT-lösningar inom dagligvaru-, varuhus-, mode- och fackhandelskedjor. Totalt har företaget ca 30 000 kassainstallationer i 27 länder, USA och Kanada inräknade. Extendakoncernen har idag ca  160 medarbetare. Företaget med huvudkontor i Stockholm grundades 1982. För mer information besök www.extenda.se.

Frisörföretagarna är en bransch- och arbetsgivarorganisation, med uppgiften att påverka, underlätta och utveckla frisörbranschen. Målsättningen är en hållbar och modern frisörbransch, vilket skapas genom att stärka förutsättningarna för seriösa och lönsamma företag, en hållbar utbildning och progressiva arbetsmarknadsrelationer. För mer information besök www.frisor.se.

Kommentarer (0)