Odlare och anställda har nu 50 procent av rösterna inom Fairtrade

Onsdagen den 12 juni verkställs ett banbrytande beslut inom Fairtrade, då odlare och anställda från Afrika, Asien och Sydamerika får hälften av rösterna i Fairtrade Internationals årliga generalförsamling. Fairtrade är den första stora utvecklingsorganisation som genomför en femtioprocentig maktdelning mellan grupper på norra och södra halvklotet.

– Det här är vad verklig ”empowerment” handlar om, säger Marike de Peña, vice-ordförande i Fairtrade International och chef för banankooperativet Banelino i Dominikanska republiken. Det här unika arrangemanget gör det möjligt att verkligen tillvarata intressena hos Fairtrades över en miljon odlare och anställda från länder med utbredd fattigdom.

Tidigare hade var och en av de 22 nationella Fairtrade-organisationerna (så som  Fairtrade Sverige) var sin röst vid årsmötet, medan de tre producentnätverken, som representerar odlare och anställda i utvecklingsländer, hade tre röster sammantaget.

För fem år sedan inleddes reformarbetet för Fairtrade International, som är det globala samordnande organet för produktmärkningen Fairtrade. I januari ändrades slutligen konstitutionen som ökar producentnätverkens representation och ger dem inflytande i parietet med konsumentländerna.

Representanterna i generalförsamlingen, som möts i Bonn den 12 juni, fattar bland annat beslut om frågor som rör medlemskap, budget, nya styrelsemedlemmar och förändringar i stadgarna.

– Vi är övertygade om att det vi just har uppnått i Fairtrade International är ett mycket viktigt genombrott. Människor i söder är inte bara mottagare utan, för första gången, delägare, säger  Adam Tampuri, ordförande i Fairtrade Afrika och Gbankuliso Cashew Farmers Association i Ghana.

– Producenterna har alltid varit inblandade centralt i allt vi gör. I själva verket finns det inget större beslut som fattas utan deras vägledning och stöd. Men det finns en stor skillnad mellan att ha en plats vid förhandlingsbordet och äga hälften av styrelserummet, säger  Molly Harriss Olson, ordförande för Fairtrade International.

Det första mötet för Fairtrade International generalförsamling under den nya konstitutionen kommer att hållas den 12 juni 2013 från 9:00 till 17:00 på Gustav-Stresemann-Institut i Bonn (Adress: Gustav-Stresemann-Institut eV, Langer Grabenweg 68, D -53.175 Bonn-Bad Godesberg). Bilder från Fairtrade International generalförsamling kommer att finnas tillgänglig den 12 juni.

För mer information
Kontakta Reykia Fick, Media Relations Manager, Fairtrade International: r.fick@fairtrade.net, +49 (0) - 228-949 23 -141, mobil: +49- 172 541 6076