Schysst glass hetast i vår - Ben & Jerry's hela sortiment blir Rättvisemärkt

Rättvisemärkt glass har funnits i Sverige sedan 2007. Nu ökar utbudet markant, då det populära varumärket Ben & Jerry’s som första företag i världen går över till Rättvisemärkt på hela sitt sortiment. Detta bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för tusentals odlare av bland annat bananer, kakao, frukter och nötter i ett flertal utvecklingsländer.

Ben & Jerry’s åtagande innebär att alla ingredienser som kan vara Rättvisemärkt i deras sortiment också kommer att vara det. Övergången till Rättvisemärkt över hela sortimentet kommer att vara helt genomförd under 2011 i Europa och 2013 i USA.

- Jag vill uttrycka mina gratulationer till Ben & Jerry’s för sitt breda åtagande att Rättvisemärkt-certifiera sitt globala sortiment. Handel är ett oerhört viktigt verktyg för att tackla fattigdom och bidra till ett mer hållbart jordbruk. Ben & Jerry’s har visat prov på sant ledarskap genom sin långsiktiga ambition att jobba med producenter som odlar nötter, bananer, vanilj, kakao och andra Rättvisemärkt-certifierade ingredienser, säger Morgan Zerne, VD för Rättvisemärkt.

Ben & Jerry’s grundare, Ben Cohen och Jerry Greenfield, kommer till Sverige för att tillsammans med Rättvisemärkt berätta om sina ambitioner på Stockholms central under en pressträff tisdagen den 23 februari.

- Rättvisemärkt handlar om att se till att folk får sin rättvist beskärda del av kakan. Hela idén med Rättvisemärkt ligger mitt i hjärtat av våra värderingar och uppfattningen om vad som är rätt och fel. Ingen vill ju köpa något som tillverkats genom att utnyttja någon annan, säger Jerry Greenfield, en av de två grundarna av Ben & Jerry’s.

Rättvisemärkt räknar med att cirka 24 000 Fairtrade-certifierade odlare av bland annat bananer, kakao, vanilj, frukter och nötter kommer att påverkas av Ben & Jerry’s åtagande. Nu får dessa odlare, genom sin försäljning, förbättrade ekonomiska villkor och ett bättre pris för sina råvaror. Utöver detta får de en premie som ger dem möjlighet att utveckla sin verksamhet och investera i lokalsamhället, vilket bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för deras familjer och för framtiden. De internationella Fairtrade-kriterierna främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen.

Hazir Shah, representant för Ghazer Fairtrade Farmers i Pakistan, som producerar mandlar för Ben & Jerry's, säger:
- Rättvisemärkt har inneburit enorma förbättringar för hela vårt samhälle, inte bara för de certifierade odlarna. Det högre priset som vi nu får när vi odlar mandel, valnötter och olika frukter har även lett till högre priser och intäkter för de som inte är certifierade här. Tack vare Rättvisemärkt får vi nu också betalt i tid och i kontanter av leverantörerna, vilket tidigare inte varit fallet. Vi har tidigare haft stora problem med att betala för skolavgifter och hälsovård. Certifieringen har också gett oss ökad medvetenhet om kvalitets- och demokratifrågor.

Övrig information om Ben & Jerry’s sortiment

• Övergången till Rättvisemärkt för Ben & Jerrys hela sortimentet kommer att vara helt genomförd under 2011 i Europa och 2013 i USA.
• Sedan 2005 har Ben & Jerry’s utökat sitt sortiment med en ny Rättvisemärkt glassmak varje år. Nu utökas det globala sortimentet med sex nya smaker som lanseras i mars 2010. De befintliga Rättvisemärkt-certifierade smakerna Chocolate Macadamia, Chunky Monkey, Vanilla och Vanilla Toffee Crunch får sällskap av bästsäljarna Baked Alaska, Caramel Chew Chew, Chocolate Fudge Brownie samt nya smaken Fairly Nuts.

För mer information

Frågor riktade till Ben Jerry’s besvaras av informationsvarig Sandhya Forselius på Unilever, tel 070-973 71 73, eller presskontakt Annika Hökmark på Micael Bindefeld AB, tel 070-768 11 00.

Frågor kring Rättvisemärkt besvaras av Ola Höiden, kommunikationsansvarig Rättvisemärkt, tel 0709-20 54 51. För allmän information om Rättvisemärkt, se www.rattvisemarkt.se.

Ingrid Arinell

Presskontakt Pressansvarig 070 8957078