#fajkhack: Sveriges första hackathon i datajournalistik

Vad händer om man i 24 timmar låser in 30 journalister och programmerare tillsammans med ett stort datamaterial från Stockholms stad? Svaret får vi den 5-6 maj när Sveriges första hackathon i datajournalistik ordnas av föreningen Fajk och Södertörns högskola.

Målet är att i datamaterialen hitta journalistiska historier, som redaktionerna i dag missar, och att presentera de här historierna på ett nytänkande sätt. Deltagarna kommer att tävla i tre klasser: bästa nyhet, bästa visualisering och bästa journalistiska webbtjänst. På deltagarlistan finns journalister och utvecklare från bland annat SVT, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio, Aftonbladet och Helsingin Sanomat.

Själva hackathonet inleds klockan 12 lördagen den 5 maj på Södertörns högskola. 24 timmar senare presenteras resultaten. Besökare är välkomna att följa med både workshopandet under lördagen och resultatpresentationen på söndag. Presentationerna kommer även att sändas på nätet.

Mer info hittar du på http://fajk.nu/. Kontakta Kristofer Sjöholm,kristofer.sjoholm@gmail.com (070-784 35 17), Jens Finnäs,jens.finnas@gmail.com eller Leo Wallentin, leo_wallentin@hotmail.com om du har frågor.