Falbygdens Ost återkallar Morbier AOP

Falbygdens Ost återkallar osten Morbier AOP såld under varumärkena
Falbygdens Rekommenderar och Les 3 Comtois. Återkallelsen rör cirka 750 kg
av produkten såld som helost med bäst före-datum 9 juli 2015 samt konsumentförpackad ost med bäst före-datum 4 tom 14 maj 2015.

Återkallelse görs av försiktighetsskäl, det är inte konstaterat att Listeria hittats i den ost vi sålt, men det kan inte uteslutas. Anledningen till återkallelsen är att vi har blivit informerade av vår leverantör Intervall att Listeria har hittats i en batch från det tillverkande mejeriet i Frankrike.

Produkten med dessa bäst före datum har stoppats för försäljning och samtliga kunder har informerats. Konsumenter som köpt produkten kan lämna tillbaka den till närmaste butik och ersätts då för sina utlägg eller får om så önskas en annan produkt istället.

- Vi ser självklart allvarligt på det som inträffat och har omgående startat en intern utredning med vår leverantör. Vi återkallar produkten av försiktighetsskäl. Listeria är ofarligt för friska vuxna människor men framför allt gravida kvinnor och/eller nyfödda barn, äldre personer och personer med nedsatt immunförsvar kan drabbas av sjukdom. För oss är det oerhört viktigt att alla konsumenter känner sig trygga med våra produkter, säger Christer Lundin, chef Falbygdens Ost.

För mer information om Listeria vänligen gå in på Livsmedelsverkets hemsida, slv.se eller
Folkhälsomyndigheten, folkhalsomyndigheten.se.

För ytterligare information: