Falck tipsar – Kontrollera bilen när du ska på sportlov

Falck tipsar – Kontrollera bilen när du ska på sportlov

Problem med att starta bilen eller att bli ståendes vid sidan av vägen är inte ett bra sätt att börja skidsemestern på. Men med rätt förberedelser kan du undvika många av de utmaningar du riskerar vid kyla och snöfall.

För vissa har sportlovet redan dragit igång och för andra är det snart här. Många hoppas på ett riktigt vinterväder under sin ledighet.

Med kyla och snöfall ökar också alltid samtalen in till Falck Räddningscentral och under sportlovsveckorna ökar olyckorna markant i samband med att fler bilister rör sig på vägarna. Det är viktigt att se till att man har ett bra försäkringsskydd och vet vilket nummer man ska kontakta ifall något skulle inträffa. Med Falck Vägassistansförsäkring får du snabb hjälp på plats av Falcks erfarna bärgare. Våra bärgare rycker ut för att hjälpa till med framförallt avåkningar och starthjälp under den kalla årstiden. Även om kylan – och i vissa fall snön – kommit in över stora delar av landet ger sig många sportlovslediga ut på vägarna för en fjällsemester för att hitta snö och kyla.

Våra bärgare i norr märker dessa veckor av att många familjer söderifrån väljer att köra upp till fjällen för att ge sig ut i backarna. På många sätt, och kanske framförallt väder- och temperaturmässigt, är det stor skillnad på till exempel Stockholm, Linköping, Malmö och Sälen. Det är inte ovanligt att temperaturen nattetid kryper ned till -20 grader. Då är det viktigt att man är utustad med ett bra batteri i sin bil. Det är också viktigt att vara förberedd på att man kan få tillbringa tid i kylan.

- Det går inte att jämföra dessa veckor med en vanlig vecka. Vi får så många fler besökare uppe hos oss i Sälen och det blir naturligtvis också mer att göra då. Framförallt handlar det om batterier som inte håller och att man har dåliga däck. Även nya, fina bilar med mycket el i sig kan lätt få problem i kalla temperaturer, säger Emil Flyrén, Falckbärgare i Sälen.

Med kyla och snö kommer också speciella vägförhållanden att ta hänsyn till. Det är, som alltid, viktigt att anpassa sin körning efter rådande förhållanden och också vara mentalt förberedd på det.

- Vi märker att många som kommer hit under dessa veckor är ovana vid de förhållanden vi har här. Många kör sakta, ibland lite väl sakta faktiskt, och alla har inte koll på avstånden. Svårare väderförutsättningar som snörök, kyla, hala vägar i kombination med att man inte har tillräckligt bra utrustning i sin bil gör att det kan bli probem, säger Emil.

Vilka är då de bästa tipsen inför en lyckad bilresa till fjällen?

- Innan man åker – se över däck och batteri och se till att man har glykol för kalla temperaturer. Och när man kör – håll avstånd, håll en bra hastighet och gör inga riskfyllda omkörningar, säger Emil.