Maskinernas Nostradamus

Ny Teknik skriver om en ny app som det israeliska företaget Augury utvecklat. Auguscope, som appen heter, kan användas för att lyssna av ljuden som en maskin genererar. Ljuden skickas sedan till en server som analyserar och jämför dem med en databas av hur maskinen ska låta. Om något är konstigt hörs det, och appen kan ge användaren en varning om att maskinen behöver servas. Och detta kan alltså ske redan innan maskinen börjat visa några som helst tecken på att något är fel.

Augury är den första vi hört talas om som felsöker maskiner med hjälp av ljud, men liknande funktioner finns redan. Vi själva har skissat på appar som kan användas på samma sätt, fast istället för ljud tittar vi på vibrationer. Så länge appen får en chans att lära sig hur vibrationerna från en normalt fungerande maskin känns kan den varna så fort sensorn känner av några händelser utöver det vanliga.

Det här området är en del av det som kallas predictive maintenance, som är ett hett begrepp inom industrivärlden, där kostnaden för en stillastående maskin kan vara förödande. Genom att redan på förhand få en indikation på när och hur en maskin behöver underhållas – och kanske till och med beställa rätt reservdelar – kan dödtiden minimeras eller till och med elimineras.

Som med många trender är det industrin som är ledande, men man behöver inte vara någon Nostradamus för att våga säga att predictive maintenance snart kommer att flytta över till såväl kollektivtrafikens fordon som fastighetsvärldens alla system. För att bara ta något exempel.