​Barnens egen brasa på Valborg

Lördagen den 30 april firas traditionsenligt Valborg vid Falu Gruva. I år görs en extra stor satsning på barnens valborgsfirande under dagen. Förutom att barnen får en egen brasa och allsång finns det möjlighet att prova backhoppning, ponnyridning, se agility och freestyle tricks med Falu Hundsällskap och mycket mer.

Valborgsmässofirandet startar redan klockan 10 på förmiddagen då Gruvmuseet öppnar och Holmens IF låter barn prova backhoppning. Sen följer ett späckat program med skrock- och sägenturer i gruvan, uppvisningar av Falu Hundsällskap, fiskdamm, ponnyridning, familjejympa utomhus med Friskis & Svettis och Berguvsspaning.

Efter lunch blir det allsång i Falu Gruvas konferenslokaler och därefter tänds barnens brasa bakom Creutz lave.

– Det blir både svängig och välkänd musik för så väl stämbanden som resten av kroppen. Sångerna ska passa hela familjen, även om de allra yngsta barnen kanske behöver lite hjälp av en förälder, säger allsångsledaren Hanna Meens Eriksson från Sångfabriken.

Kvällens firande startar klockan 21 då Falu Fredskör håller i allsången och sjunger in våren. Årets högtidstalare är Dalarnas Museums nya chef Christer Björklund. Kvällen avslutas på sedvanligt vis med att brasan vid kanten till Stora Stöten tänds. Café Gjuthuset har som vanligt öppet men nytt för i år är att Burgarbussen finns på plats under kvällens firande.