​Dubbelt ambassadörsbesök i gruvan

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2018 16:54 CET

Franske ambassadören David Cvach (andra från vänster), tillsammans med Pascal Rebreyend, Anna Björkman och Orlane Valentin, på väg ner under jord i Falu Gruva.

Frankrikes ambassadör David Cvach kom för första gången till Falun – och Falu Gruva – på torsdagen. Dagen därpå följde den schweiziske ambassadören med på en tur under jord.

Inför besöket i Dalarna hade David Cvach lovat en vän från norra Frankrike – där gruvdriften precis som i Falun länge varit en del av vardagen – att göra ett besök under jord i Falu Gruva.

”Det känns helt rätt. Som ambassadör försöker man förstå landet man verkar i och det är inte alltid så lätt eftersom de flesta blickar framåt hela tiden. Ett besök vid Falu Gruva är en självklarhet och jag hoppas på att få en känsla av Sverige på den här platsen."

Under flera hundra år, från 1700-talet och framåt, har Falu Gruva haft långväga besök från Frankrike. Än i dag är en ganska stor del av de utländska besökarna franska turister.

Pascal Rebreyend, ordförande för nätverket Alliance Française i Falun, tror att det kan bero på att fler väljer att söka sig utanför Stockholm.

”Många som kommer hit vill se mer av Sverige och så fort man breddar sökningen på besöksmål så dyker gruvan upp”, säger han.

Redan på fredagen fick Falu Gruva ta emot ytterligare en ambassadör, Christian Schoenenberger från Schweiz, som besökte gruvan och gick en guidad visning under jord.

Anna Björkman, verksamhetschef, tycker att ambassadörernas besök är betydelsefulla för Falu Gruva.

"Jag gläds åt att det finns ett intresse för Falu Gruva över hela världen. Vi är ett internationellt besöksmål – runt 30 procent av våra besökare kommer från utlandet – och därför är det extra roligt med ambassadörsbesök", säger hon.

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett interaktivt museum. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, bed & breakfast, caféer, restaurang, hantverkare och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 65.000 betalande besökare per år. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos världsarvslista och anses så värdefull att det ska bevaras för alltid.

Kommentarer (0)