Historien tar plats på Falu Gruvas julmarknad

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2018 16:04 CET

Johanna Nybelius och Carl Hedlund som Emerentia och Harald Lybecker, bergmästarpar vid Falu Gruva vid 1600-talets slut.

Gammaldags har julmarknaden vid Falu Gruva alltid varit. Nytt för i år är det värdpar, ett bergmästarpar från 1600-talet, som hälsar besökarna välkomna och berättar mer om livet vid gruvan förr i tiden.

"Det är ett sätt att förena julmarknaden med platsens historia", säger Johanna Nybelius om hedersuppdraget att tillsammans med Carl Hedlund gestalta bergmästarparet Emerentia och Harald Lybecker.

Året är 1695 och vintern den kallaste i mannaminne. I gruvan pågår återuppbyggnaden efter det stora raset som bildade dagbrottet Stora Stöten. Falun är inte längre Sveriges andra största stad; Göteborg har vuxit sig större. Karl Xl är kung och besöker gruvan med jämna mellanrum.

"Vi hoppas att besökarna är nyfikna och vill veta mer om läget i Falun och Sverige vid 1600-talets slut", säger Carl Hedlund och hälsar välkommen.

Julmarknaden, som är en av Sveriges största, äger rum den 9 december. Gruvmuseet är öppet under marknadsdagen och den som vill kan följa med på en jultur under jord. Barnen får träffa Gruvtomten som gärna tar emot önskelistor och Gruvplatsen fylls av 120 olika utställare som säljer alltifrån genuint hantverk till delikatesser och julgodis.

Anna-Karin Hedberg, evenemangsansvarig vid Falu Gruva, tror att årets julmarknad kan slå nytt besöksrekord.

"Vi är glada för att julmarknaden är populär och välbesökt, det märker vi inte minst i sociala medier. Förhoppningen med att låta historien ta större plats under evenemanget är att våra besökare ska få en känsla av det unika med den här platsen", säger hon.

Fakta: Falun vid 1600-talets slut

Falu Gruva byggs upp efter det stora raset 1687 och det är tydligt att det inte finns lika mycket malm som under storhetstiden under mitten av 1600-talet.

Christopher Polhammar (senare adlad Polhem) kallas in som rådgivare och bosätter sig i Konstmästaregården vid gruvan.

Ett gruvhospital byggs för att ta hand om skadade gruvarbetare.

Källa: Falu Gruva

Kontakt: Anna-Karin Hedberg, evenemangsansvarig, 076-677 52 37, anna-karin.hedberg@falugruva.se

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett interaktivt museum. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, bed & breakfast, caféer, restaurang, hantverkare och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 65.000 betalande besökare per år. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos världsarvslista och anses så värdefull att det ska bevaras för alltid.

Kommentarer (0)