​Högt biljettryck på ”Lucia under jord”

Besökarna, som har lotsats ner i Falu Gruva, väntar i gruvsalen Trasenberg, 55 meter under jord. Redan på långt håll hörs den klassiska luciasången när luciatåget, med elever från Musikkonservatoriet i Falun, skrider fram i den mörka gruvgången.

”Lucia i sig är stämningsfullt och att uppleva det under jord är helt magiskt. Musikkonservatoriets elever tar dessutom de klassiska luciasångerna till nya höjder”, säger Anna-Karin Hedberg, evenemangsansvarig vid Falu Gruva.

Upplevelsen börjar redan under promenaden ner i gruvan, när besökarna passerar Eldkuren med utsikt över dagbrottet Stora Stöten. Antalet platser är begränsat och biljetterna till årets två konserter sålde slut redan i november.

”Det är jätteroligt att ”Lucia under jord” är så populärt. Det är ett exklusivt alternativ till andra traditionella luciafiranden i Falun. Eftersom biljetterna är helt slutsålda så hoppas vi på att kunna erbjuda tre konserter nästa år”, säger Anna-Karin Hedberg som tipsar om möjligheten att skriva upp sig på en väntelista för eventuella återbud.

När: Onsdag den 13 december 18.00 och 19.30

Var: Nere i Falu Gruva

Biljettpris: 295 kr för vuxna, 150 kr för barn.

Kontakt: Anna-Karin Hedberg, evenemangsansvarig vid Falu Gruva, 076-677 52 37,anna-karin.hedberg@falugruva.se

• luciafirande
  • världsarv