Höstlovskul vid Falu Gruva

I år kan alla barn som uppvisar mod, styrka och hjälpsamhet bli dubbade till Riddare av Kopparberget.

24 till 31 oktober arrangerar Falu Gruva ett fullspäckat höstlovsprogram med familjevisningar och aktiviteter både under och ovan jord. Årets nyhet sker i Gruvmuseet där alla barn efter uppvisade av färdigheter inom mod, styrka och hjälpsam kan bli dubbade till riddare av Kopparberget.

I Gruvhospitalet blir det visningar alla vardagar, på temat ”Bland knivar, läkeväxter och kissprover”, en visning som kan göra oss tacksamma för att vi lever idag och inte på 1600-talet.

Förutom den ordinarie gruvturen blir det flera barn- och familjeturer i gruvan under höstlovet. Den 24-31 oktober blir det varje dag både en skrock- och sägentur för de lite yngre barnen (från 3 år och uppåt) och två gruvdrängsturer för de lite äldre barnen i 8-12 års ålder.

Pressvisning

Redan nu på torsdag bjuds pressen in att träffa gruvans egen kung och drottning som ska dubba barnen till riddare. Det kommer även finnas möjlighet för pressen att själva prova några av övningarna som blivande riddare måste klara.

Datum: 22 oktober
Tid: kl. 14.00