Hon tar över Café Bagarstugan vid Falu Gruva – igen

Nu står det klart att Lisbeth Lindgren, som drev Café Bagarstugan för tio år sedan, återvänder till Falu Gruva.

”Jag tycker mycket om det här huset och jag ser fram emot att träffa både nya och gamla gäster”, säger hon.

Renoveringen av Bagarstugan är i full gång. Småblommiga tapeter ska upp på väggarna och en gammaldags känsla återskapas i form av möbler och porslin.

Lisbeth Lindgren, som planerar att öppna den 1 juni, drev Bagarstugan mellan 2003 och 2008. Så här tio år senare står det klart att hon återigen tar över verksamheten.

Det hon längtar mest efter är att få ta emot gästerna – och att baka. Alltifrån bröd till bakverk som mazarinkaka, rulltårta och chokladkaka med päron.

”Det ska dofta nybakat när man kliver in, jag kommer att baka allt på plats, efter både nya och gamla recept. Jag vill skapa en mysig och varm känsla”, säger hon.

En nyhet är att kaféet kommer att hålla öppet året om. I princip varje dag under sommaren och i första hand på helgerna under lågsäsong.

Anna Björkman, verksamhetschef vid Falu Gruva, hoppas på att nyöppningen av Bagarstugan kommer att välkomnas av besökarna.

”Vi vet att många Falubor, och andra av våra besökare, har en relation till Bagarstugan. Jag är jätteglad över att vi har hittat den här lösningen”, säger hon.

Kontakt:

Anna Björkman 023-78 20 31