Luciasatsning under jord i Falu Gruva

Lucia under jord har blivit en kär tradition. Nu väljer Falu Gruva att utöka firandet och erbjuda konserter med Musikkonservatoriet tre dagar i rad.

Sången klingar genom berget och hörs långt innan luciatåget skymtar längst in i en gruvgång. Publiken, som har tagit sig 55 meter ner under jord i Falu Gruva, väntar i den stora gruvsalen där en krona med levande ljus hänger i taket.

"Folk är ofta helt tagna när de kommer upp ur gruvan efter luciakonserten. Kombinationen med skönsång i den gruvliga miljön förstärker upplevelsen oerhört, säger Anna-Karin Hedberg, evenemangsansvarig vid Falu Gruva.

Firandet nere i gruvan är ett samarbete med Musikkonservatoriet i Falun.

"Luciafirandet har alltid varit ett populärt evenemang hos oss, och för att fler ska få möjligheten att uppleva den magiska stämningen satsar vi i år på hela fem konserter", säger Anna-Karin Hedberg.

Hon tipsar om att Falu Gruva erbjuder luciafirande för bokade grupper året om.

"Att uppleva en svensk högtid som lucia på en sådan här speciell plats tror vi kan tilltala främst våra utländska besökare oavsett tid på året", säger hon.

Kontakt: Anna-Karin Hedberg, 076-677 52 37, anna-karin.hedberg@falugruva.se

• Evenemang

Falu Gruva äger, vårdar och visar ett industrihistoriskt område som består av dagbrott, gruva, skyddade kulturhistoriska byggnader och miljöer, kommersiella fastigheter, dammar, skog i och utanför Falun och ett interaktivt museum. På området erbjuds guidningar, program och event, pedagogisk verksamhet, företagsarrangemang, bed & breakfast, caféer, restaurang, hantverkare och butiker samt uppställningsplats för husbilar. Falu Gruva drivs sedan 2000 som en privat stiftelse och är ett av Dalarnas största besöksmål med 65.000 betalande besökare per år. Falu Gruva en del av Världsarvet Falun, sedan 2001 med på Unescos världsarvslista och anses så värdefull att det ska bevaras för alltid.