​Nationaldagsfirande vid Falu Gruva

Fredagen den 6 juni firas Sveriges nationaldag vid Falu Gruva. Nytt för i år är bland annat invigningen av en helt ny spännande utställning i gruvmuseet, bön för mångfald med bland andra biskop Tomas Söderberg och en storslagen gatuföreställning på gruvplatsen.

Nationaldagsfirandet börjar redan klockan 10 med att Malin Foxdal och Magnus Zetterlund spelar och berättar om den kommande föreställningen Brorslotten. Därefter inviger Jan Moritz, ordförande i Stiftelsen Stora Kopparberget, en helt ny utställning i Gruvmuseet. Utställningen låter dig med alla dina sinnen ta del av gruvans upptäckt och födelse fram till Gustav Vasas besök här år 1532.

– Det ska bli så spännande att få visa upp den nya utställningen i Gruvmuseet som är etapp 1 av 3 med slutmålet att skapa ett helt nytt och interaktivt gruvmuseum. Alla barn går in gratis den här dagen och vuxna kan lösa ett nationaldagspass för 50 kr. Vi vill passa på att visa säsongens nyheter för Faluborna och ge dem en både rolig och tankeväckande dag, säger Anna Björkman, verksamhetschef Falu Gruva.

Bland årets andra nyheter finns den hyllade teaterföreställningen HELIG! som handlar om förintelsen och andra världskriget. Med brinnande skulpturer, sång och musik, dans och styltor och med både humor och allvar skildras det stora krigsmaskineriet som obönhörligt förstör allt i sin väg. Föreställningen spelas på gruvplatsen och är gratis för alla besökare tack vare ett samarbete med Falu kommun och Riksteatern Falun.

I kyrksalen i Gruvmuseet kommer det att hållas en bön för mångfald med biskopen Tomas Söderberg, imamen Ibrahim Hamad, buddhistmunken Eakaphol Laputhama, komministern Anders Litborn och kantorn Anna Kjellin.

Det traditionella nationaldagsfirandet startar kl. 14 och hålls på trappan till Gruvmuseet. I år är det Kulturskolan som står för sång och musik.

Under dagen finns det också möjlighet att jympa med Friskis & Svettis, åka Lilla Gruvtåget, besöka Lilla Gruvbyn och Gruvhospitalet samt gå på guidad tur i de historiska byggnaderna vid Creutz schakt. Dessutom finns det två olika barn- och familjeturer och flera guidade visningar på svenska och engelska i gruvan.

Det traditionella firandet, teatern, bönen för mångfald och jympa är gratis för alla. Alla aktiviteter ovan jord är gratis för barn (0-15 år) och ingår i nationaldagspasset för vuxna.