Pressinformation: Årskurs 4 tolkar sägnen om Brorslotten

Årskurs 4 i skolorna i Falun fick under höstterminen 2016 möjligheten att uppleva Världsarvet Falun genom föreställningen Brorslotten, en musikalisk berättelse av sångerskan Malin Foxdal och musikerna Anders Nygårds och Magnus Zetterlund. Det är en berättelse av ord och toner som berättar om Falu Gruva, det stora raset 1687 och om sägnerna om kårebocken, gruvfrun och brorslotten, men även om utanförskap, främlingsfientlighet och kärlek.

Som uppföljning har eleverna arbetat med eget skapande tillsammans med konstpedagogen Ewa Lindgren och konstnären Peter Flinck. Fantasin fick flöda fritt när de gjorde collage av färg, tyg och lim. Nästan 500 elever har med stor inlevelse tillverkat sina bilder av den ännu inte funna brorslotten. Projektet ingår i Skapande skola och är ett samarbete mellan Kultur- och fritidsförvaltningen och skolförvaltningen.

Ewa Lindgren, konstpedagog Kultur och fritidsförvaltningen, berättar: ”Alla deltog med stor inlevelse och skapade sin idé om hur brorslotten kan se ut och var den finns.”

”Vi är glada att visa utställningen här vid gruvan. Muntligt berättande, sägner och skrock är en viktig del av gruvans arv. Det är glädjande att barn får möta berättelserna på det här sättet och själva bli berättare genom sitt skapande”, säger Gunilla Hedenblad, antikvarie Falu Gruva.