Spana efter uvungarna på valborg

Uvungarna i Stora Stöten har vuxit till sig rejält. Alla som är nyfikna, och vill spana efter berguvarna, har chansen att få experthjälp under Barnens Valborg den sista april.

Tidigare under veckan sågs den ovanliga fågelarten svart rödstjärt i dagbrottet vid Falu Gruva. Tillsammans med stenskvätta - och inte minst berguven - hör den till de arter som trivs i den klippiga och branta miljön.

Det berättar Lars Wallström från Falu Fågelklubb som passade på att titta till berguvarnas ungar.

"De satt bara i bolådan och kurade. Snart kommer de att börja utforska området utanför, vi har sett att det händer ibland redan nu. Längre fram prövar de att flyga, det dröjer någon månad tills dess", säger han.

Både Falu Fågelklubb och Dalarnas Ornitologiska förening kommer till Falu Gruva på valborg. De finns på plats mellan 12 och 16 med utrustning riktad mot bolådan i Stora Stöten.

"Vi har med oss kikare så att barnen får titta på uvungarna", säger Lars Wallström.

Hela programmet för Barnens Valborg, som avslutas med en brasa klockan 15.30, finns på www.falugruva.se, detsamma gäller firandet på kvällen.

• Semester