Unik spökvandring till förmån för Musikhjälpen

Falu Gruva auktionerar ut en unik spökvandring i gruvan i syfte att stötta Musikhjälpens insamling för att stoppa spridningen av HIV.

Falu Gruva auktionerar ut en skräddarsydd spökvandring i Falu Gruva för ett sällskap på 3-8 personer. Under en timme får besökarna vandra i mörka, fuktiga gruvgångar och stora salar i skenet av en lykta. Fet-Matts guidar på vägen men det finns många andra osaliga gruvdrängar som tillsammans med Gruvfrun vistas i gruvan. För de som tar sig upp ur gruvan väntar fika på Café Gjuthuset.

– Vi rekommenderar att besökarna är minst 15 år gamla. Detta är ingen spökvandring för den lättskrämda, säger Katarina Westfeldt, kommunikations- och evenemangsansvarig på Falu Gruva.

– Vi har medarbetare som stöttar Musikhjälpen privat så vi kom att prata om hur vi tillsammans kan hjälpa till och då föddes idén om spökvandringen. Vad jag vet så har vi aldrig genomfört en riktig spökvandring i gruvan så detta är ett helt unik tillfälle, säger Katarina.

Auktionen finns på Trader och avslutas kl. 17.17 nu på söndag. Pengarna som kommer in för auktionen går oavkortat till Musikhjälpens insamling. Den som vinner auktionen blir kontaktad av Falu Gruva och så bestämmer de tillsammans när spökvandringen ska ske.