Engagerade stadsodlare tar över Engelska parken

Engagerade stadsodlare tar över Engelska parken

I kväll klockan 18 inviger vi Engelska parken, en tidigare tråkig markplätt i bästa läge i Kungsladugård. Här har vi tillsammans med odlarföreningen i gransskapet skapat en oas för grannarna och fina odlingsmöjligheter för folk med gröna fingrar.

Parken, som inte har något officiellt namn utan kallas Engelska parken i folkmun, är belägen i korsningen Carnegiegatan/Svanebäcksgatan. Trots att parken är belägen mitt bland landshövdingehusen har den tidigare varit outnyttjad och ganska sliten. När Familjebostäder bestämde sig för att rusta upp de 650 kvadratmetrarna kom vi i kontakt med grannar i området som ville odla. Planerna på boulebanor lades på hyllan och en odlingspark skissades fram. Det är Liselott Bergström glad för. Hon är ordförande i den nystartade odlarföreningen Engelska parken:

- Det här blivit jättefint här, upprustningen är ett stort lyft för området. Jag hoppas att också de som inte odlar ska njuta av parken.

Vilka är ni som kommer att stå med händerna i myllan?

- De flesta är nybörjare, några har längre erfarenhet. Vi har alla en stor driftkraft och lust att lära oss. Att odla är ett sätt att stärka granngemenskapen och att få ekologisk och hållbar mat på bordet. Men föreningen har också en social funktion, ett sätt för grannar att träffas.

Parken har 20 odlingslådor och en rejäl förvaringslåda för krattor, spadar och grepar. Från och med i kväll fylls den med stadsodlarnas prylar. Välkommen att besöka parken, njuta av invigningsdrycken tillsammans med odlarföreningen och oss från Familjebostäder. Vi träffas kl 18.

Välkommen!

Har du frågor? Välkommen att kontakta Charlotte Horgby, Familjebostäder, tel 076-118 37 42.

Fakta: Staden äger marken där Engelska parken är belägen. Park- och naturförvaltningen har samarbetat med Familjebostäder i detta projekt och kommer att förvalta parken framöver.